אלבר ממי

עמוד:85

אלבר ממי אני דיין–רוזנמן אלבר ממי , שנולד בתוניס ב , 1920– בן למשפחה יהודית ענייה דוברת ערבית , ושלמד בבית–הספר הצרפתי , נדון לחוות על בשרו את הסתירות המייחדות את חייו של יהודי צעיר בעולם קולוניאלי . הוא חווה את שברון הלב של זהות המתעמתת עם תלישויות רבות , שהראשונה שבהן מתבטאת במישור השפה . תיאורו של מצב בעייתי זה , וניתוחו , הם נקודת המוצא של יצירתו הסיפורית של ממי , אך גם של יצירתו הסוציולוגית והתיאורטית , שכיום אין אפשרות להתעלם ממנה כאשר ניגשים לחקר הקולוניזציה , הדיכוי או התלות . הפרוזה של ממי , העוסקת בתופעת היהודיות המעוגנת בתוך המודרניות , הינה מן החשובות ביותר בתחומה . עולמו הבדיוני שני חלקים יש ליצירתו הבדיונית של אלבר ממי , ומפריד ביניהם הנתק שמהוות הדקולוניזציה ועצמאות תוניסיה . La Statue de sel ( נציב המלח , , ( 1953 וAgar– ( הגר , , ( 1955 מהווים יצירה בעלת מרכיב אוטוביוגרפי בולט , שנכתבה לפני עצמאותה של תוניסיה . במרכזה מצוי המספר , אלכסנדר מרדכי בנאילוש , שעצם שמו משקף את היות הגיבור שסוע בין מזרח למערב . אדם שאינו משתייך לתרבות הצרפתית וגם לא לתרבות התוניסאית ; לא לבורגנות היהודית וגם לא לעולם הגטו היהודי . עזיבתה של הקהילה היהודית של תוניסיה את האדמה כזאת אסור שיהיה לה תוכן תרבותי מחייב וצריך לשרור בה חופש רעיוני מוחלט , שכן ערכים מוסריים של ממש כמו מצוות דתיות יש להם משמעות רק אם הם נבחרים בידי היחיד מתוך חירות מלאה מכל לחץ או כפייה . ליבוביץ' חרד כל ימיו מפולחן המדינה וראה בו סכנה גדולה לציונות וליהדות . ייתכן שהושפע כאן מחוויותיו בתור יהודי שחי ולמד בגרמניה ערב עליית הנאצים לשלטון . לדעתו , היה בן–גוריון קרוב להנהגת פולחן כזה , ומשום כך היה מעוניין בהכפפת הדת למדינה כדי שהיא לא תשמש לה אופוזיציה . הסכנה , לפי ניתוחו של ליבוביץ , ' גברה בעיקר לאחר מלחמת ששת הימים , כאשר , לדידו , החלה ישראל "לשלוט על עם זר . " לפיכך הטיף ליבוביץ , ' למן היום הראשון שלאחר מלחמת ששת הימים , לנסיגה מן השטחים גם בהעדר הסכם שלום . הוא ראה ברעיון של "ארץ–ישראל השלמה" "מפלצת" העשויה לא רק לגרום לנפילה מוסרית ולנסיגה מן האידיאלים הציוניים של עם עובד שאין אחרים שולטים עליו והוא אינו שולט עליהם , אלא גם להביא להרס עצם קיומה של מדינת ישראל . את המתנחלים הדתיים ראה כשבתאים העשויים לנטוש את עם ( ומדינת ) ישראל כאשר יתנפץ חלומם . בציבור הרחב והעממי , זה שאינו מתעניין ביותר בשאלת היחס שבין עובדות לערכים , בין יהדות לציונות או בין מקרא למדע , נודע ליבוביץ' בעיקר בשל מאבקיו האחרונים . הם הביאו עליו הרבה שונאים ( בעיקר בקרב הימין הדתי , ( אבל גם קירבוהו אל קהל אחר של אנשי שמאל חילוניים . לאחר שהגיעה קיצוניותו בנקודה הזאת עד כדי הטפה לסרבנות , וליבוביץ' זכה בפרס ישראל על מפעל חייו , הודיע ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין שלא יבוא לטקס . ליבוביץ' ויתר על הפרס " מתוך הבנה . " מעשה זה חיזק את ההכרה בו מצד חוגים רבים , ובכללם אנשים שלא הסכימו איתו בעניינים רבים , כאיש רוח ייחודי שטוב שקולו נשמע ברבים . אלבר ממי חווה על בשרו את הזהות המסוכסכת של צעיר יהודי בעולם קולוניאלי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר