כנעניות

עמוד:40

כל ההשפעות האלה נקלטו בתוך ראייה מקורית מיוחדת של " המצב היהודי , " שצמחה אצל ראשוני תנועת הפועלים בארץ–ישראל בימי העלייה השנייה והשלישית . תקוותיה של הציונות המדינית לעליית המונים ולרכישת צ ' ארטר , זיכיון , על הארץ נכזבו . מעט האלפים של עולים אידיאליסטים שניסו לעבור לחיי עבודה עמדו בפני ייאוש . על רקע זה נאחזו כמה מבעלי ההשפעה הרוחנית בעלייה השנייה ( א " ד גורדון , י " ח ברנר , ברל כצנלסון , דוד בן–גוריון ויצחק טבנקין ) בכמה מן הניתוחים של ההוגים ה " קלאסיים " של הציונות הסוציאליסטית , שהיו למעשה בני זמנם , ובהם בורוכוב וסירקין , כדי לבאר מדוע מפגר בואה של העלייה ההמונית שלה ציפו הכול . כדי לרומם את ערך המעשה המועט הנוצר בארץ בידי המעטים החיים בה , הועלה האידיאל של " החלוץ העובר לפני המחנה . " ערכם של העשייה והעושים נתפס כהכנת הארץ והיישוב לעליית המונים שסופה להגיע בתוקף נסיבות הגורל היהודי , הרדיפות , האפליה וההתרוששות . החלוצים הם בעלי הכרה מעטים היוצרים מרצון , ועל פי בחירה מוסרית , ומתוך נכונות לקבל עליהם את החיים הקשים , את התנאים לקליטתם של מאות אלפים שיבואו אחריהם לארץ מתוך אונס והכרח . הדגש בתפיסה זו של החלוץ הועבר מן הנושא החברתי ( הסוציאליזם ) אל הנושא הלאומי ( הגשמת הציונות , ( אך החלוץ הוכר כיצירתה המהפכנית של הציונות הסוציאליסטית מפני שהוא שימש אידיאל נגדי הן לאידיאל היהודי–המסורתי של " עילוי " ו " תלמיד חכם " והן לאידיאל הרווח יותר במציאות הקפיטליסטית של המתעשר והמצליחן . בספרות שהעלתה על נס את אידיאל החלוץ הובלטו המעבר לעבודת כפיים , והערכים של פיתוח הגוף , הקשר לאדמה ולטבע והיכולת להגנה עצמית מפני רודפים ואויבים . החלוץ הוא אדם יהודי חדש שעבר מהפכה פנימית , אך העיקר הוא בכך שטיפוס יהודי חדש זה סולידרי עם נסיבות הגורל של העם כולו ומכין ביצירתו החדשנית בסיס לחיים חדשים של העם היהודי כולו . ראייה זו של החלוץ , שעל יסודה הוקם מפעל אדיר של חינוך נוער יהודי לעלייה ארצה , מפעל שאבד בשואה , זכתה לאישור מסוים מן ההיסטוריה , שאכן עשתה אלפים אחדים של עולים בעליות "החלוציות , " ואחר כך אלפים אחדים של בני נוער חניכי תנועות הנוער החלוציות , למעצבי עמוד השדרה של הפלמ"ח וצבא ההגנה לישראל , לפעילים בהתיישבות שהכתיבה במידת–מה את גבולות המדינה , ולמובילי העלייה הבלתי לגלית לארץ לפני הקמת המדינה . אך לאחר קום המדינה שקע האידיאל הזה . בן–גוריון ניסה להחיותו ולזהותו עם ההתגייסות לבניית חיים ממלכתיים "נורמליים , " אף על פי שדווקא ימי המתח הקולקטיבי ה"לא נורמלי" של "המדינה שבדרך" הם שאפשרו את האידיאל הזה . כמובן , גם בימי המדינה יש חלוצי תעופה וחלוצי תעשייה , חלוצי קולנוע ישראלי , חלוצות פמיניזם וכיוצא באלה . אך בתוך כל האליטות הפעילות במדינת ישראל קשה לזהות את "החלוץ" במובן המסורתי והמלא של המילה , אדם יהודי העובר מהפכה בנפשו ובאורח חייו כדי להנחיל עתיד חדש לאומה כולה . כנעניות בועז עברון כנעניות ( או כנענות ) היא כינוי שהודבק ( כנראה מידי המשורר אברהם שלונסקי ) לקבוצת "הוועד לגיבוש הנוער העברי" ( או " העברים הצעירים , ( " שהקים המשורר יונתן רטוש ( אוריאל שלח ) בהשראת הבלשן והחוקר עדיה ג' חורון בראשית שנות ה40– של המאה ה , 20– ושקעה מבחינה ארגונית במהלך שנות ה , 50– אך השפעותיה האידיאולוגיות מתגלגלות בצורות שונות עד היום . עיקרה של התנועה היה דחייתה את האידיאולוגיה הציונית ותפיסת בני היישוב העברי כתחילתו של עם חדש , בן הארץ , המנותק מן היהדות וקשור עם יתר עמי האזור . בקבוצה עצמה היו , בכל גלגוליה , לא יותר מחמישיםשישים איש ואישה , ואמצעיה לא אפשרו לה לפרסם יותר מ 9 מפלטים יחידים לעת מצוא , ומגיליונות אחדים , שיצאו במידה משתנה של סדירות , של ביטאונה אלף – בעיקר הודות לתמיכתו ולהשתתפותו של המו"ל , המשורר והמתרגם אהרן אמיר . השפעתה האינטלקטואלית , לעומת זאת , היתה כה חריגה בעוצמתה ביחס לגודלה עד שהמוסדות הציוניים והממלכתיים החלו לדבר על "סכנת הכנעניות ; " יש הסוברים שהחלטת משרד החינוך שבהנהגת השר החילוני חבר מפא"י זלמן ארן , בשנות ה , 50– לכונן במערכת החינוך שיעורי חובה של "תודעה יהודית , " הונעה בעיקר מהחשש מפני ה"סכנה" שבהשפעתה . עצם הדבר שהשיעורים האלה כללו בעיקר הוראה של מנהגים דתיים , דינים ומסורות , חגים יהודיים וידע כללי ביותר על ההיסטוריה והתיאולוגיה היהודיות היה , לדעת אנשי התנועה הכנענית , הוכחה לטענה המרכזית שלהם , שהיהדות היא בעיקרו של דבר ציוויליזציה ועדה דתיות , ולא "אומה , " כטענה הציונית . וחרדה זו של הממסד הישראלי הציוני הושתתה על ההכרה בכוחה המפתה של אידיאולוגיה זו בקרב בני הארץ ועל ההרגשה כי היא קרובה ומובנת להם יותר מהעולם היהודי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר