מבוא: הספרות ההיסטורית

עמוד:12

בסיכומו של דבר , ארבעת הספרים הנזכרים - יהושע , שופטים , שמואל , כמלכים - מכסים ברציפות את התקופה מן הכניסה לארץ ועד הגלות , היא התקופה שאנו מכנים , במינוח לא מדויק , תקופת בית ראשון . החטיבה השנייה מורכבת , כאמור , מספרי עזרא נחמיה תברי הימימ . זהו סדרם באסופת כתבי הקודש היהודית . אבל למעשה , מבחינת לוח הזמנים , סדרם הפוך ; דברי הימים קודם לעזרא נחמיה . דברי הימים מספר שוב את תולדות ישראל ממות שאול והמלכת דוד ( דה " א י (' ועד חורבן ממלכת יהודה , ולמעשה ממשיך צעד אחד נוסף ומסיים בהצהרת כורש ( דה " ב ל"ו . ( 23-22 בדיוק באותו עניין , בהצהרת כורש , פותח ספר עזרא נחמיה ( עז ' א ' 14-1 ומספר את הקורות עד השנה השלושים ושלוש לארתחשסתא מלך פרס ( נחמי י " ג : 6 "לקץ ימים" - אחרי שנה , ( כלומר עד שנת 432 לפסה " נ . החטיבה השנייה מביאה אפוא את הסיפור ההיסטורי עד אמצע התקופה הפרסית , הנמשכת מ 539 עד 333 לפסה " נ . מבחינת המבנה אפשר להבחין בחטיבה השנייה את החלקים הבאים : דה " א א - ' ט : ' רשימות יחס דה " א י - ' דה " ב ל"ו : סיפור היסטורי רצוף , מעליית דוד ועד הצהרת כורש . בסיפור הזה לא ניכרים חלקים , בדומה לחלקי ספר מלכים , משום שפילוג המלוכה וגורל מלכות הצפון אינם עושים כאן רושם . עבור מחבר דברי הימים מלכות בני דוד בירושלים היא הממלכה הלגיטימית היחידה . לפיכך סיפורה הוא סיפור אחד רצוף . עזרא נחמיה הוא ספר אחד במסורת היהודית , כפי שניכר מהעדרו של הערות מסורה בסוף עזרא , ומהימצאן בסוף נחמיה : "סכום פסוקי דעזרא ונחמיה שש מאות ושמונים ושמונה . " ... חלוקת הספרים בתרגום היווני הבדילה כאן שני ספרים , לפי מסורת שונה שהייתה בידיהם . ניתן להבחין כאן בחלקים הבאים : עז ' א - ' ו : ' הקורות בימי כורש ודריוש ז - ' י : ' עליית עזרא בשנת שבע לארתחשסתא נחמ ' א - ' י " ג : עליית נחמיה משנת עשרים לארתחשסתא ואילך . החטיבה השלישית מתייחדת בכך שאינה כוללת היסטוריה רצופה , אלא סיפורים עצמאיים . כזאת היא מגילת אסתר - מעשה אחד מימי אחשורוש מלך פרס ; וכאלה הם רוב הסיפורים מדניאל א - ' ו ' - מעשים מימי נבוכדנאצר מלך בבל , בלשאצר ( המתואר כבנו ) ודריוש המדי . בהמשך נראה , שהחטיבה הזאת אינה היסטוריה , אלא סיפורת , ועל כן נדון בה בכפיפה אחת עם כמה סיפורים אחרים , שנתחברו באותה התקופה - לקראת סוף התקופה הפרסית או בתחילת התקופה ההלניסטית . כאלה הם , כפי שנוכיח להלן , סיפור אירוסי רבקה ( בר ' כ " ד ) ומגילת רות , סיפור כרם נבות ( מל"א כ " א ) ומעשה שושנה ( מן הספרים החיצוניים , ( עלילת דוד וגלית ( שמ " א י"ז ) ומלחמת אחאב ובן הדד ( מל"א r ( גם סיפור שחרור ירמיהו בידי נבוזראדן

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר