פנינה פרי מבוא - חינוך בחברה רבת תרבויות פלורליזם ונקודות מפגש בין שסעים תרבותיים

עמוד:9

פנינה פרי מבוא - חינוך בחברה רבת תרבויות פלורליזם ונקודות מפגש בין שסעים תרבותיים הסרט הידוע "סלאח שבתי" נכתב ובויים על ידי עולה מהונגריה ( אפרים קישון ) ואת התפקיד הראשי של המהגר החדש שיחק הצבר ( חיים טופול , התגלמות "יפה הבלורית והתואר . ( " הסרט מספר סיפור אנושי ונוגע ללב על אדם המגיע למדינת ישראל בשנות ה , 50 חסר זהות ברורה וללא עבר קיבוצי מוגדר . כל זאת מנקודת מבטו של יוצר הסרט האשכנזי . עד סוף הסרט אין הצופים יודעים מהי אותה ארץ שממנה היגר גיבור העלילה . האם לבשו שם רק פיג'מות , שיחקו רק שש בש , שתו רק עראק , ילדו הרבה ילדים , ודיברו בצורה מגושמת ונלעגת ? ההנחה הסמויה של יוצרי הסרט היא שהצופים יבינו , שהגיבור הוא התגלמות "המזרחי , " דהיינו קצת עיראקי , קצת תימני , וקצת מרוקאי . יוצרי הסרט הביעו תפישות המבטאות סטריאוטיפים ובעיקר את יחסי הכוח שהתקיימו בשנים הראשונות של המדינה כלפי העולים שזה מקרוב באו . יחסי הכוח הנצפים בסרט הם בין אשכנזים ובין מזרחים , בין דתיים ושאינם דתיים , בין עולים וותיקים , בין גברים ונשים ובין הקבוצות התרבותיות השונות בחברה הישראלית על שלל מרכיביה . היחסים המגולמים בסרט בין המגזרים השונים לא התקיימו בעידן אחר בלבד . זרעיהם של כל השסעים המובחנים בבידול קבוצתי , של עדות / מגזרים / קהיליות תרבותיות שונות טמונים עוד בראשית הציונות . חלקם הבשיל עוד בשלב מוקדם ועם השנים השתנו ויצרו קונפליקטים גלויים אחרים . למשל השסע בין שתי קהילות לאומיות - יהודים ופלסטינים אזרחי ישראל - התרחב עם השנים לסכסוך תרבותי , דתי , מוסרי ופוליטי . הקרע בין חילונים לבין דתיים כלל את אלה המדגישים את האזרחות הפוליטית ואת מרכזיותה של מדינת ישראל לעומת אלה המעדיפים את הזהות היהודית המחזקת את האתנו לאומיות ואת האופי היהודי דתי של המדינה . או אי השוויון העמוק והמושרש , הקיים בין גברים לבין נשים , שבו ההזדמנויות לניעות חברתית וכלכלית טובות יותר לגברים מאשר לנשים . לראייה , גם ב 2005 השכר של נשים לחודש עבודה הוא בממוצע 63 % משכר הגברים ( סבירסקי וקונור אטיאס , , 2005 עמ' . ( 13

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר