מבוא

עמוד:10

לדת הבהאאית שתי התחלות , זו של הבאב וזו של בהאא אללאה . היא נולדה בפרס מתוך השיעה , כאשר במאי 1844 הכריז עלי מחמד שיראזי על עצמו כעל הכאב - "השער . " עד מהרה הסתבר שהוא התכוון לכך שהוא התגלות אלוהית והאמאם הנעלם שלו ציפתה השיעה . הוא זכה להצלחה לא מבוטלת בקרב השיעים בפרס , ועד מהרה קמה קהילה באבית אשר למדה ולימדה את תורתו . עלי מחמד שיראזי הציג עצמו כנביא הפותח עידן חדש והכריז , למעשה , על קץ עידן האסלאם ועל כך שנבואתו מבטלת את הקראן . עם זאת , הוא לא כפר בקדושתו של ספר הקודש המסלמי . ספרו הדוקטרינלי החשוב ביותר הוא הביאן " ) הספר הברור , ( " ועל שמו כינו הוא ותלמידיו את קהילתו בשם "קהילת הביאן ( אהל אלביאן . " ( שם זה נועד להבדילה מ"קהילת הקראן" או ה"פךלןאן , " היא קהילת המסלמים הישנה , שמשעה שהופיע הבאב צריכה היתה לקבלו כנביאה . הממשלה הפרסית ראתה בעין רעה את הופעתם של הכאבים , רדפה אותם , לחמה בהם ובסופו של דבר הוציאה להורג את הבאב ב . 1850 בכתביו חזר הבאב על הרעיון שהוא איננו נביא אחרון , אלא נביא הפותח מעגל נבואה חדש . הוא ציין שכמו שהוא בא אחרי מחמד עתיד להופיע אחריו נביא שאותו כינה "זה שאלוהים יגלה אותו . " לדבריו יביא נביא זה ספר קודש חדש ותורה חדשה אשר יבטלו את ספרו ואת תורתו . הוא האיץ במאמינים לתמוך בנביא החדש הזה לכשיופיע . אחד מתומכי הבאב מירזא חסין עלי נורי , שהיה אף הוא שיעי מפרס , טען שזכה להתגלות בהיותו בבית הסוהר בטהראן , אליו הושלך בעקבות גל רדיפות ממשלתיות שפגע קשה בבאבים בשנת . 1852 לטענתו , בתולת גן העדן אשר נגלתה לפניו בישרה לו שהוא ולא אחר הינו "זה שאלוהים יגלה אותו , " כלומר , זה שהבאב בישר את בואו . הוא נטל במשך הזמן את התואר בהאא אללאה , שפירושו "תפארת האל " , " זוהר האל וגדולתו , " והעמיד את עצמו בראש הקהילה הבאבית . זו , שהוכתה קשות בעקבות מותו של נביאה הבאב , קיבלה ברובה המכריע הן את טענתו שהוא הינו ההתגלות האלוהית הגדולה ביותר בדורו והן את מנהיגותו . בהאא אללאה הוגלה בשנת 1852 / 3 מפרס לעיראק , ושם גילה לתומכיו את זהותו הנבואית ואת מעמדו האלוהי . במקביל הוא כתב והפיץ חיבורים שבהם גיבש את תורת האלוהות שלו ואת העקרונות התיאולוגיים והמוסריים של שיטתו הנבואית . הוא המשיך את הבאב , אולם גם סטה ממנו בכל מקרה

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר