הציונות והמשיחיות המדינית

עמוד:13

יחס הגומלין בין הציונות ובין המשיחיות המדינית מורכב הוא ורבגוני . לפני שנדון בשאלת שייכותה של הציונות , או אי שיי כותה , לזרמים מחשבתיים ופוליטיים אלה , מן הראוי לזכור , שהציונות נולדה באותו אקלים רוחני , שהתאפיין בגילוייה השונים של המשיחיות המדינית . האם אפשר לתאר את התעוררותה של התנועה הציונית בלי קשר להופעתן של התנועות הלאומיות - כוח רב עוצמה הן מן הבחינה הפוליטית והן מן הבחינה הרוחנית ? הלאומיות האירופית היא ששימשה מקור חיקוי ודוגמה מרטיטת לבבות לראשוני ההוגים הציונים . היתואר הס ללא גריבאלדי , או אלקלעי ללא מאבק עמי הבלקן לעצמאותם ? בצד הדוגמה החיובית הולידה הלאומיות המודרנית את האנטישמיות המודרנית , על המסקנות האקסקלוסיביות שלה לגבי היהודי : היהודי , מהיותו בן לאום אחר , לא יוכל לעולם לצפות להשתלבותו המלאה בחברה הלא יהודית . מה סביר יותר מאימוצה של מסקנה זו בגלגולה החיובי כיסוד הרעיוני של הציונות המודרנית : אם הם אינם רוצים בנו - נקים לנו מדינה משלנו , כמו שלהם . האם אפשר לתאר את ההתעוררות הציונית בלי התקוות המשיחיות , שעוררו התנועות המהפכניות באקלים הרוחני של כליוךנפש ושאיפה לגאולת עולם , המאפיין את מזרח אירופה ומרכזה בסוף המאה ה 19 וראשית המאה ה ? 20 התנועה הציונית היתה בת זמנה , והואיל וכך ביטאה אותו הלוך רוח , ששימש תשתית פסיכולוגית לתנועות המשיחיות המדינית לסוגיהן . האקלים הרוחני , אשר בתוכו נולדה התנועה הציונית , היה רווי בהתלהבות כמעט אסכטולוגית של תנועות , שחתרו למלכות שמים עלי אדמות , בין שדובר במלכות אוניברס לית , השואפת לאחוות כל בני האדם ובין שדובר בחזון גאולה לאומי . התנועה הציונית היתה פלורליסטית באופיה , עשירה בזרמים ובאישים , שכל אחד מהם נתייחד מחברו בקווי אופי , בנקודות מבט , בהשקפת עולם . לכן אפשר להוכיח לגביה באותות ובמופתים כמעט כל דבר והיפוכו . כל דוגמה שתיזכר כאן - אפשר להביא אף את היפוכה הגמור . עם זאת דומה , שאפשר להצביע על כמה קווים , שהיו טבועים באופיה של התנועה הציונית מראשיתה , וקווי אופי אלה מעידים על שייכותה לזרמים המשיחיים חילוניים של זמנה . נראה לי , שרעיונות וקונספציות אלה לא היו רק נחלתם של השמאל

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר