מבוא

עמוד:11

לשרת את כלל האומה , כדי שתקום לתחיה , מצאו בהתיישבות והכנתה , בהקמת משק חקלאי המקשר עם אדמת ארץ ישראל , בהגנה ובשליחויות נועזות למען הכלל , את הביטוי העצמי . התחושה שבמילוי תפקידים אלה עשוי האדם מישראל להגיע למימוש עצמי אמיתי , היא היא שאיפשרה את מעשי החלוציות הגדולים . בתחילתה ניבאו לקבוצה כשלון חרוץ . משנתבדו הנבואות השחורות " לקחו לתשומת לב " את עובדת קיומה ואף התברכו בחלוציותה . משמעותה כיצירה אנושית מופלאה קיבלה הכרה . אולם יחד עם זה נשארה בקרב הציבור כעין המתנה כמוסה , בלתי מודעת בדרך כלל , שעוד יראו בכשלונה . השעה הקריטית , שעת המבחן , באה עם קום המדינה . קני - המידה השתנו . הללו שהיו יפים לתקופת השלטון הזר , כאשר המציאות הפנימית בישוב היהודי היא שקבעה את משקלם הסגולי של הגורמים השונים ואת מידת חשיבותם בחיי הציבור , כל אלה איבדו מחשיבותם עם כינון מנגנוני המדינה . ברגע בו ערערו על יכולתה של הקבוצה לשמש מפלס דרך לכלל כפי שהסכינה , מוכרח היה להופיע סימן השאלה . מרדכי מ . בוכר יכול היה לדבר בשנת 1945 על הקבוצה כעל " אי - כשלון למופת". מימרה זו באה ללמדנו שעדיין רחוקה היתה הקבוצה מהצלחה . עדיין האתגר הקשה היה לפניה . הנה באה מציאות חדשה והעמידה לפניה את האתגר . המעבר מאי - כשלון למופת אל ההצלחה או - חלילה - אל הכישלון צריך היה להתרחש עם קום המדינה , כאשר נתבע ממנה להתיחס להוויה זו ולהתמיד ולהתקיים כמציאות חיה . אולם התפקידים אותם נדרשה לקבל על עצמה הכניסו אותה לדילמה . קליטת העליה הגדולה במיוחד הועמדה כתביעה שהביטוי המובהק של הקיבוציות לא להעסיק שכירים - שאין להפרידו מן העקרונות של עבודה עצמית ואי - ניצול הזולת - צריך להתבטל בפניה נוכח החובה להשתתף במאמץ המשותף של קליטת העולים . עליית רמת החיים במדינה קסמה ופיתתה ; מה גם שזו מטרת הסוציאליזם שהקבוצה אמרה להגשימו . כך הפכה השאיפה להעלאת רמת החיים לגורם בעל עוצמה רבה בקבוצה לשינוי סולם הערכים שלה . הדיפרנציאציה שהלכה וגברה הן בהרכב האוכלסיה והן בתפקידים העמידה את הקבוצה בפני בעיות חדשות שלא שיערתן . היא התקשתה להכיר בחובתה לעצמה להתמודד עמהם תוך מחשבה תחילה . לכן כשצצו בעיותיה שלה הן הפתיעו אותה . השינויים " התחוללו".

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר