מבוא

עמוד:9

תשמ"ד 1983 מבוא הקובץ שלפנינו הוא נסיון להציג את הקבוצה הדתית כיצירה עצמאית ומקורית . היא אמנם חשה את עצמה כמשתייכת לתנועה הקיבוצית הכללית , אבל לא במידה פחותה - וייתכן במידה יתירה - לתנועת הציונות הדתית . סדרי חייה , ארגונה והופעתה קובעים את מקומה בתנועה הקיבוצית ; ביסוסה הרעיוני בא לה מן הציונות הדתית ובמיוחד ממשנת ' תורה ועבודה' ומקשר אותה עם אלה קשר של השקפת עולם . הספר בנוי שלושה מדורים , על - מנת ליצור תמונה המבליטה את הצדדים השונים החשובים ביותר של היצירה החברתית והרעיונית הזאת . ( כמובן שאין אפשרות של הפרדה מלאה בתוכן בין המדורים ; כי המאמרים לא נכתבו והדברים לא נאמרו לאור מתכונת זו . ) המדור הראשון דן בזיקה של הקבוצה הדתית לעבר ולהווה היהודי . כלומר , בשורשיה במסורת היהודית , מהם היא יונקת , וכיצד היא מתייחסת לגורמים השונים בעם היהודי עמהם יש לה מגע של שייכות וחובת הדיאלוג . בחינת : מה מקומך ? המדור השני בא לברר את הערכים שמציינים את הקבוצה הדתית ועושים אותה לתופעה מוגדרת מהבחינה החברתית ובעלת דמות מבחינה רוחנית . כאן תתקבל התשובה לשאלה : מי את ? המדור השלישי מצרף את החינוך לקבוצה ובקבוצה כתחום קיומי לחברה הקיבוצית . יותר מבכל חברה אחרת ההצלחה בו עשויה לשמש אישור לחברה החשה שהיא ראויה להתקיים מעבר לדור המייסדים ואלה שהושפעו מהם באופן בלתי אמצעי . בחינת אתגר - וביטוי לרצון הקיום המעביר לדורות הבאים את החשוב והיקר לציבור החי . במאמרים במדור הראשון מובעת דעתי כי על הקבוצה הדתית להתייחס בקביעת מקומה הן למימד הזמן והן למימד המקום . כי עליה להצביע על שורשי היניקה שלה מן המסורת הרוחנית והחברתית היהודית וכן כיצד היא

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר