הקדמה כללית מאת ישראל לוין

עמוד:8b

( הערבית ) . * יוצריה הגדולים , אדירי רוח ואנשי מעשה כלם * , אנשים כשמואל הנגיד , שלמה אבן גבירול , משה אבן עזרה , לוי אבן אלתבאן , יהודה הלוי , אברהם אבן עזרא , יהודה אלחריזי ודומיהם , יכולים להיחשב - במרחבם התרבותי בזמנם ובמקומם - בק גדולי משוררי העולם . יצירתם הגדולה היפרתה את התרבות העברית במשך מאות בשנים בכל רחבי התפוצה היהודית והשפעתה על שירים ומשוררים שונים מן העת האחרונה אף היא אינה מוטלת עוד בספק . ספר זה והספרים האחרים בסדרת " שירת תור הזהב בספרדא הם מענה לקריאתו הנלהבת של ביאליק ( במבוא לשירי אבן גבירול ) קלעקור את השירה הספרדית מרשות היחיד של המחקר המדעי ולהכניסה לרשות הרבים של ספרות הדור", להשיבה לזרם החי והמתפתח של הספרות העברית החדשה . הרקע להתפתחות השירה בספרד ראשיתה של השירה העברית בספרד חלה בסמו לאמצע המאה העשירית , בקורדובה , בחצרו של המדינאי האמיד חסדאי אבן שפרוט , שכיהן כשר במלכות הח'ליף האומ"י עבד אל - רחמאן השלישי . חלפו אז למעלה ממאתיים שנה מן הכיבוש הערבי של חצי האי האיברי שהכובשים כינוהו אל - אנדליס . מצבם של היהודים , שסבלו מידם הקשה של המושלם הוויזיגותים הקתולים ונרדפו על ידי מוסדות הכנסייה , השתפר מאוד בשלטק החדש של המוסלמים . לאט ובהתמדה גדל מספרם . עד מהרה השתלבו במערכות חייה של המדינה והחברה וכל דרכי הפרנסה נפתחו לפניהם . אף שנטו להתרכז בשכונותיהם המיוחדות בערים השונות , הם לא ביקשו להסתגר כשוכנים לבדד השמרו על מגע פתוח עם האוכלוסייה המגוונת . הם רכשו את השפה הערבית ולמדו להכיר את התרבות הערבית העשירה . בדרכים שונות שילבו את תרבות עמם המקורית עם תרבות " העולם החיצוני " באימפריה רחבת הידיים של האיסלאם , מושפעים בין השאר מן הדוגמה הנערצת של רב סעדיה גאון ומפעלו הספרותי הגדול . המשכיל היהודי ידע שחינוכו לא ישלם אלא בשתיהן . התנאים ההיסטוריים המיוחדים שהתהוו עם הכיבוש הערבי , המגעים הפתוחים עם " העולם " בכל תחומי החיים , ובתחום החינו והתרבות בכללם , עתידים היו להביא לפריחה המופלאה של תרבות יהרדי ספרד - בכל סוגי היצירה של התרבות הכללית כפילוסופיה ,

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר