אל הקורא

עמוד:9

אל הקורא ספר זה , הדן בהגות שהתמודדה עם השואה בתוך התארעותה , עורר קושי מיוחד בכתיבת כמה מחלקיו , והוא בוודאי יעורר אותו קושי גם בקריאתו . ככל הספרים הדנים בנושא השואה , אך בצורה מיוחדת לו , הוא מעמיד את הכותב ואת הקורא כמבחן רגשי קיצוני , הנראה לפרקים הכרחי ובלתי אפשרי בעת ובעונה אחת , כזה הוא המאמץ הנדרש כדי להבין מתוך אמפתיה את המצבים הנדונים , ומכפילה את הקושי הדרישה , הנובעת מן העמדה העיונית ביקורתית של הטקסטים הנדונים עצמם , ליצור בה בעת את ההרחק הנדרש להתבוננות מעריכה ושופטת , יחד עם מחברי הטקסטים האלה , כלפי מצבם , וממילא גם מולם וכלפי השקפותיהם . מפליאה ומעוררת הערצה היא יכולתם של כמה מהוגי הדעות הנדונים לגבש עמדה ביקורתית ולהסיק את מסקנותיה , בלי הרחק קיומי ובלי פרספקטיבה היסטורית . אבל , האם אפשר לו למעיין שזכה גם להרחק וגם לפרספקטיבה ההיסטורית , כלומר למעיין שלא חי באותם מצבים חריגים בקיצוניותם המוחלטת , להתייצב אתם וכמותם באותה עמדה של הסתכלותי האם מותר לו לנסות להעמיד את עצמו באותה עמדה , מתוך הזדהות , ועם זאת מתוך הרחק ביקורתי , כמתחייב מעניינו של הדיון ? האם יוכל שלא להיכשל בחטא של חילול כלפי הסבל שהוא דן בו ? וכשהוא מוציא את הדברים לרשות הדיון הציבורי , האם אין הוא עלול להוסיף על מכאובם של אלה שלגביהם גם מרחק השנים הרבות שעברו מאז איננו יכול ליצור מרחק קיומי ? כל מי שבא לדון בנושא השואה בכלים מחקריים , ולא כל שכן עיוניים פילוסופיים , חייב לעמוד שוב ושוב לפני שאלות כאלה , והדבר יחייבו לא רק לנקיטת עמדה עקרונית כלפי עצם נחיצותו של הדיון , אלא גם לצורה הולמת של הדיון עצמו . העניין ראשון - נחיצותו הגמורה של הדיון - נדון בהרחבה מסוימת במסת המבוא . אנו מבקשים להראות שם שכיום הדיון ברמה העיונית פילוסופית הוא הכרחי , שאסור לדחותו עוד , למרות קשייו . כאן , בהקדמה שלפני ההקדמה , מתבקשת איפוא ההצבעה על הזהירות הנדרשת בכתיבה והמחייבת תשומת לב מיוחדת מצד הקורא . לאחר מסת המבוא , השואפת לגבש את ההתמצאות הכללית כלפי הנושא , ימצא הקורא בחלק הראשון של הספר שלוש מסות ; שתיים מהן מוקדשות לדיון מונוגרפי בשני הוגי'דעות שיטתיים , ואילו השלישית מוקדשת לקבוצה שלמה של הוגי-דעות שפעלו והגו בגיטאות פולין וליטא . שתי המסות הראשונות אינן מעוררות קושי מיוחד . המעיין בהן ייווכח כי למרות שהרקע של ההתנסות המפרנסת את

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר