הקדמה

עמוד:9

חברתי , תרבותי ודתי מתמשך . הוא מציע דרך להכלת הסכסוך באופן שמאפשר לתלמידים מפגש ממשי עם האחר ועם תרבותו . בבית הספר מתעוררות סוגיות רבות שגוררות לוויכוח ומאבקי כוח , כגון נושא השפות ( הלימודים נערכים בערבית ובעברית , ( נושא הסמלים , נושאי החגים והטקסים למיניהם , וכמובן , תכני הלימוד . המפגש בין שתי האוכלוסיות מסייע לשינוי עמדות ולבדיקה עצמית של המשתתפים . ( Feuverger , 1995 ) ביישוב שוכן גם בית הספר לשלום ( להבדיל מבית הספר היסודי שיתואר בספר ) המארגן מפגשים בין תלמידים יהודים לתלמידים ערבים ממקומות שונים בארץ . מטרת פעילותו היא להפחית דעות קדומות ולשנות עמדות תוך יצירת אווירה של שיתוף פעולה וקרבה בין התלמידים משני העמים . ( Feuverger , 1997 ) אין קשר ישיר בין בית הספר לשלום לבין בית הספר היסודי שבו עוסק המחקר , אך ברור שקיימת זיקה בין מוסדות המתמודדים עם אותו נושא ושוכנים באותו יישוב . בית הספר "ביאליק" השוכן באזור התחנה המרכזית החדשה בתל אביב , מנסה לתת מענה אנושי לתלמידיו , שחיים בדרך כלל בתנאים קשים מאוד . בית ספר זה הפך עקב שינויים דמוגרפיים , מבית ספר ישראלי לרב לאומי המאכלס תלמידים מתרבויות שונות . אוכלוסיית התלמידים של בית הספר מורכבת מילדי פועלים זרים , ילדי סייענים פלשתינאים , ילדים של משפחות צבא דרום לבנון לשעבר ומיעוט של ישראלים יהודים ותיקים ועולים ממעמד סוציו אקונומי נמוך המתגוררים באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב . בין הבעיות המטרידות ילדי מהגרים בעולם המערבי , וילדים בבית הספר "ביאליק" בכלל זה , ניתן לציין את הדאגה למעמד הוריהם , אפליה בארצות הקולטות , היסטוריה וחוויות אלימות שחוו באזורי הסכסוך מהם היגרו ומגורים בתנאי עוני והזנחה של האזורים האורבנים . ( 1990 Olsen & Chen , 1987 ; Willshire 1989 ; Valdivieso , ) הפרק העוסק בבית הספר "ביאליק" מציג את רוח בית הספר ואת ההבנה החינוכית המותאמת לצרכיהם המיוחדים של התלמידים . הקו החינוכי המיוחד המאפיין את פעולת בית הספר מתבטא במנגנוני תגובה גמישים בקרב המורים , בפיתוח רגישות לרב תרבותיות , בשינוי . 3 ראו את ספרו של חלבי , ( 1998 ) המתאר את גישת העבודה והניסיון שנרכש בדיאלוג בין ערבים ויהודים בבית הספר לשלום .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר