סיפור החורבן והגלות

עמוד:10

מלכיםב , כד-כה קראו מלכים ב פרקים כד-כה . לכל חלק מחלקי הפרק תמצאו שאלות שיעזרו לכם לסכם לעצמכם את העניינים המרכזיים בפרק - וכן ביאורים , הערות ונושאים למחשבה . מל"ב כד : 7-1 יהויקים קראו מל '' ב כד . 7-1 פסוקים אלו עוסקים במלך יהויקים . קראו את הערות הפרשנות שבהמשך , ולאחר מכן סכמו לעצמכם כראשי פרקים את המסופר על יהויקים . בכתיבת הסיכום שימו לב לשאלות האלה : מה הייתה מדיניות החוץ של יהויקים ? כיצד העז למרוד בבבל ? מה דעת המספר עליו ומדוע ? • על פי המספר המקראי , מדוע היו בימיו של יהויקים קשיים מדיניים רבים כל כך ? צרפו לסיכום ציטוטים היכולים לתמוך בדבריכם . מדוע יהויקים הפך להיות "עבד" של מלך בבל ? מה משמעות התואר "עבד" בהקשר זה ? יהויקים לא היה עבד של ממש . הוא המשיך לשמש שליט של יהודה , אבל היה חייב לשלם מס לבבלים ולקבל את ההחלטות המדיניות הכלליות של האימפריה הבבלית . איך הרשה לעצמו יהויקים למרוד בנבוכדנאצר , מלך האימפריה העולה ? הסיבה לכך טמונה במערך היחסים ששרר בין מצרים לבין בבל . בשנת 601 לפנה " ס עבר נבוכדנאצר בארץ ישראל בדרכו להילחם במצרים . לאירוע זה יש הד בספר ירמיהו מו : 13 הדבר אשר דבר ה' אל י ירמיהו הנביא לבוא נבוכדראעד מלך בבל להכות את ארץ מצרים : במערכה זו לא הצליח מלך בבל להנחית מכה ניצחת על מצרים . הדבר התפרש כחולשה של בבל , והיה כנראה אחד ממניעי יהויקים כשהעז למרוד בבבל . שנת המרידה של יהויקים כבבל היא כנראה 601 לפנה " ס . נבוכדנאצר חזר לבבל כדי לארגן את כוחותיו מחדש , אבל בד בבד שלח ליהודה גדודים כשדיים שהיו מוצבים סמוך ליהודה וכן גדודי צבא מארצות שכנות שהיו משועבדות לו : וישלח ה' בו את גדודי כשדים ואת גדודי ארם ואת גדודי מואב ואת גדודי בני 'el וישלחם ביהודה להאבידו כךבר ה' אשר דבר ביד _ עבדיו הנביאים . ( כד ( 2

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר