הקדמה

מתוך:  > זאת ירושלים > הקדמה

עמוד:ז

הקדמה ירושלים נקשרת בתודעת העבר , ההווה והעתיד של עם ישראל . עבורנו מסמלת העיר את ההוויה הנצחית . תולדותיה של העיר רצופים תיאורי כמיהתם של בניה , שגלו ממנה , לבניינה בעתיד . עם זאת שזורים קורותיה בתולדות עמים וממלכות שניסו גם הם להיאחז בה . בכל הדורות נתחם גבול ירושלים בחומותיה , ורק במאה השנים האחרונות גדלה ירושלים והתפשטה אל מרחבים שלא ידעה מעולם . תכנית הלימוד עוסקת בתולדות ירושלים מראשיתה ועד ימינו , ושני ספרי לימוד אמורים להקיפה . הספר הראשון ייוחד לתולדות העיר מראשיתה ועד התקופה הצלבנית , ואילו הכרך שלפנינו , שהוא השני בסדר הלימוד וברצף ההיסטורי , מוקדש לתולדות ירושלים מהתקופה הצלבנית ועד ימינו . שני הספרים מותאמים לדרישות תכנית הלימודים של משרד החינוך והתרבות בלימודי ארץ ישראל בבית הספר הכללי ובבית הספר הדתי . הם מקיפים יחידת לימוד ומחצה ( כ 135 שעות שנתיות , כולל סיורים , ( ומהווים נדבך מרכזי לכל הלומדים לימודי ארץ ישראל . עם זאת יכול הספר לשמש גם תכניות לימודים אחרות , כמו את תכנית הלימודים בהיסטוריה או את תכנית הלימודים בגיאוגרפיה . הספר נכתב בהדגש היסטורי , שכן אין כירושלים היכולה לשמש כסדנא ללימוד התקופות השונות בארץ ישראל . עם זאת , פתחנו צוהר לתחומי ידע נוספים . שילבנו ידע בארכיאולוגיה , באדריכלות , באמנות , בהכרת מנהגים ומסורות , בגיאוגרפיה , דמוגרפיה ועוד . בשמונת פרקי הספר ניסינו להאיר את תולדות העיר מזוויות שונות ובדרכי למידה שונות . בתקופה הצלבנית , למשל , אנו מתוודעים למקורות ראשוניים , שנכתבו _על ידי בני התקופה , ולמקורות משניים , פרי עבודת ההיסטוריון בן ימינו . בתקופה הממלוכית ראינו לנכון להוסיף את לימוד ההתבוננות בהיבטים האמנותיים של מפעלי הבנייה המרשימים , שהוקמו בעיר באותה עת , וכן לימוד בלתי אמצעי על הקהילה היהודית מתוך אגרות בני העיר אל קרוביהם בחוץ לארץ . בראשית התקופה העות'מאנית לומד התלמיד להכיר , בעזרת תמונות ואיורים , את המראות שיראה בסיירו בעיר . לשלהי התקופה העות'מאנית הקדשנו פרק נרחב , שאותו חילקנו לשלושה נושאים : ירושלים כמושא התעניינותן של מדינות אירופה , המטביעות בה את חותמן,- הקהילה היהודית בירושלים , המתמודדת עם השינויים שעובר העם היהודי בתפוצות , בנסותה לעצור בעד הרוחות החדשות , ירושלים הפורשת כנפיים , מרחיבה יריעותיה ויוצרת תשתית לעיר המודרנית . בימי המנדט הבריטי שימשה ירושלים כבירת הארץ . היישוב היהודי באותן שנים גדל בעיקר במישור החוף . נעסוק בתהליך הדמוגרפי העובר על העיר ובפעילותה של התנועה הציונית לביסוס מעמדה של ירושלים בתודעה הלאומית . במלחמת העצמאות לא שפר על ירושלים גורלה . את הקשיים והתוצאות ננתח בעזרת עדויותיהם של בני הדור ועל ידי קריאת מפות הקרב . גם על תוצאות המלחמה — העיר החצויה — נלמד בדרך דומה . הפרק האחרון שונה משאר פרקי הספר , הוא גולש מתחום ההיסטוריה לתחום

יד יצחק בן-צבי

ישראל. משרד החינוך. המינהל הפדגוגי האגף לתכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר