פרק עשרים וארבעה

עמוד:42

מקום , לפי דעתם של שני המלומדים האלה באו הפלשתים לארצם החדשה מן האי הזה . דעה שמר קאטרמר רואה בה לא יותר מסברה . ומעיר שאילו היתה הגירה כזאת ממערב למזרח , מן האי כרתים לסוריה , היתה זו תופעה חריגה ; וגם זאת , שהעדר נמלים בחוף חולי זה היה מכביד מאוד על גלי הגירה , אילו באו כאלה מן המערב . לפי דעה אחרת באו הפלשתים מן האי קפריסין , אך דומני שגם את זו יקשה מאוד לאשש . בלי להכביר יותר מדי פרטים בשאלה זו , השנויה במחלוקת כדי כך , אסתפק בסיכום תמציתי של דעתי . בעקבות קלאריוס , רלאנד , הכומר מיניו ומר קאטרמר נוטה אני לחפש את הכסלוחים , אבות הפלשתים והכפתורים , בדלתא המצרית . שני העממים האלה , צאצאי חם באמצעות מצרים , היו ככל הנראה מצרים ושכנו בשכנות . בתקופה לא מזוהה בדיוק נעו צפונה , התקדמו לאט לאט בדרך המדבר , ועד מהרה כונו בשם המשותף פלשתים , שלפי אטימולוגיה המקובלת על גזניוס , מוכרס , ( Movers ) רת ( R 6 th ) ומונק — אטימולוגיה אתיופית — משמעו 'מהגרים . ' אטימולוגיה זו דומה שהיא סבירה יותר מהצעתם של קלאריוס , רלאנד והכומר מיניו , הגוזרים את המלה 'פלשתים' מ'פלוסיום' י והלא 'השבעים' מציינים במקומות רבים את הפלשתים במונח / AAAd ^ Aoi כלומר 'זרים . ' הכפתורים המהגרים התנחלו במישור , בדרום מערבה של ארץ כנען , אבל בתחילה תפסו כנראה את נאות המדבר שבחוף בין מצרים לכנען . הגירתם קדמה לימי אברהם , שהרי כשבא האב הזה לארץ כנען , בשנת 1896 לפני ספירת הנוצרים , ישבו כבר בגרר ובסביבתה , והיה להם שם מלך שכונה אבימלך , כלומר בתוארם של מלכי הארץ הזאת . ואכן כעבור מאה שנה בקירוב בא אבימלך אחר , מלכה של אותה העיר , לכאר שכע עם שר צבאו להציע ליצחק את חידוש הברית שכרת אביו עם אברהם . שני אבימלך אלה היו מן הסתם אב ובן או סב ונכד , שהרי בוודאי לא היה יכול זה להיות איש אחד שבא כעבור מאה שנה לחדש באוזני יצחק את השבועה שנשבע לכאורה לפני זמן כה רב לאברהם . מוטב לראות כמו מונק במלה אבימלך תואר קבוע של מלכי הפלשתים תושבי גרר ולא שם פרטי ואישי " . מכל מקום נמצאנו למדים במקרא שהפלשתים ישבו בימי אברהם בחבל גרר , הוא 'נגב' שפלת פלשת , 'קצה הדרום . ' לימים השתלטו על כל השפלה שנקראה על שמם ואף התעצמו כל כך , שכאשר יצאו בני ישראל ממצרים לא נחם משה , לפי צו האל , דרך ארץ פלשתים אף על פי שהיתה זו הדרך הקצרה ביותר , מחשש פן בראותם את העם השש לקרב הזה תוקפם יינחמו על יציאתם וישובו מצרימה . בארץ שכבשו הפלשתים ישב לפניהם עם הקרוי במקרא עוים ( ביוונית ; ECmot בלאטינית : ( Hevaei והעוים היושבים ביוצרים עד עזה נפתרים היוצאים מכפתר השמידום וישבו תחתם " . 20 Munk , Palestine , p . 84 19 דכרים ב : כג .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר