פרק שלישי: פסח,פסחא,עיד אלאדחא

עמוד:86

והשמיעו לעברו מילות לעג . כשהגיעו למקום הנקרא " גבעת הגולגותא " נצלב ישוע , ובסבלו זעק : "אלי אלי למה עזבתני" ( הבשורה על פי מתי כז , ( 46 את מסע הייסורים הזה משחזרים ביום זה בקהילות נוצריות רבות בעולם . בעבר נכלל בנוסח התפילה של יום השישי הקדוש הנישא בכנסיות הקתוליות , משפט המביע זעם רב על העוול שנעשה לישוע בידי מי שלא הכירו במשיחיותו . המתפללים מבקשים מן האל לסלוח גם להם ולתקן את ליבם כדי שיאמצו בעתיד את האמונה בו . התפילה מתייחסת גם לאלה שסטו מן האמונה המקובלת על ההנהגה - ליהודים ולעובדי האלילים . ביחס ליהודים נאמר בנוסח התפילה הקתולי כך "-. הבה נתפלל גם עבור היהודים הבוגדים , ונקווה שאלוהים יסיר את המעטה מעל ליבותיהם , כדי שיכירו באדוננו ישוע המשיח " . התפילה מייחסת ליהודים עיוורון , שכן הם מסרבים להכיר במשיחיותו של ישוע . בשנות ה60- של המאה ה20- שונה נוסח תפילה זה , ובמקומו נקבע הנוסח הזה : " הבה נתפלל למען העם היהודי , שהיה הראשון לשמוע את דבר האל , שימשיך לשגשג באהבה לשמו ובנאמנות לבריתו עם האל " . התפילה מבקשת מן האל לזכור את הבטחתו לאברהם ולזרעו , ומביעה תקווה שהעם היהודי , שבו בחר האל לראשונה , יזכה בישועה . ביום השבת מוקדשות שעות היום להכנות לחג הפסחא , המתחיל בערב . בלילה שבין השבת ליום ראשון נערכת בזרם הקתולי מיסת הפסחא . המיסה נפתחת בטקס הנקרא "הליטוךגיה של האש : " הציבור מתכנס באפלה ובשקט ברחבה שמחוץ לכנסייה , וכל אדם אוחז בנר כבוי . אז מדליקים במקום אש גדולה . לאחר שמברכים את האש , מדליקים באמצעותה את "נר הפסחא " - נר גדול , שעליו נהוג במקרים רבים לחרוץ כמה סימנים : את סימן הצלב ; את האותיות אלפא ואומגה , האותיות הפותחות ומסיימות את האלף-בית היווני ואשר מסמלות את ישוע , שהוא ההתחלה והסוף ; וכן מסמנים על הצלב את השנה , כשספרותיה נכתבות בין קווי הצלב . לבסוף נועצים בצלב חמישה מסמרים מבושמים , המסמלים את פצעיו של ישוע . לאחר שהודלק נר הפסחא מדליקים בעזרתו את הנרות של הציבור כולו , אשר צועד לתוך הכנסייה האפלה . נר הפסחא מוצב במקום מרכזי , סמוך למזבח . במהלך הטקס קוראים קטעים רבים מכתבי הקודש לאור הנרות . על פי הפרשנות הנוצרית , הקטעים שנבחרים מן הברית הישנה מכילים רמזים להופעתו של ישוע ולהיותו המשיח . בין השאר קוראים את סיפור בריאת העולם , סיפור גן העדן , סיפור המבול , עקדת יצחק , וקטעים מספר ישעיהו . מהברית החדשה נקראים קטעים העוסקים בטבילה וכן , כמובן , תיאור תחייתו של ישוע בבוקר יום ראשון . ( עוד על הפרשנות הנוצרית הקושרת את ישוע לברית השנה , ראו בפרק "הספרות הסמכותית והספרות המקובלת , " בספר "אל אחד ושלוש דתות ( " בכנסיות של הזרם האורתודוקסי ברחבי העולם נערך בשבת זאת , המכונה "שבת הגדולה , " טקס שונה במקצת , הקרוי "שבת האור . " בזרמים אלה נכנס כוהן הדת למקום מוסתר בכנסייה והוא עד , על פי האמונה , לנס - לירידת אש מן השמים . אש זאת מאירה את הלפיד שהוא נושא , ובעזרתה המתפללים מדליקים נרות שהם מחזיקים בידיהם . תהלוכת עולי תל נוצרים ב " שבוע הקדוש " בירושלים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר