פרק שני: היום המקודש בשבוע

עמוד:34

על אופייה של השבת בחברה החילונית היהלזים החילוניים שבין מייסדי היישוב העברי בארץ העניקו ליום השבת אופי השבת נחשבה בעיניהם לאחת התרומות החשובות של היהדות לתרבות האנושית , והם הדגישו את אופייה החברתי - את המנוחה שהעניקה לכל אדם מעבודה , יום אחד בשבוע . כרל כצנלסון , למשל , ממנהיגי תנועת העבודה הציונית , כתב : rurctn לל'שן את שבתותינו וחגינו למדורות של תרבות ... השבת בשבילי היא מעמודי התרבות הצברית , והההישג הסוציאלי הראשון של האדם העובד בהסטוריה האנושית " . ( כתבי כצנלסון , כרך ר , ת"א תש"ז , עמי ( 274-273 בציבור היהודי החילוני הפכה השבת לא רק ליום מנוחה אלא גם ליום המוקדש לפעילויות פנאי ובילוי . טיולים , רחצה בים , משחקי ספורט , צפייה בסרטים ועוד . שירה של תרצה אתר " , שבת בבוקר , " מבטא תופעה זאת : שכת כבוקר / תרצה אתר שבת בבוקר ! יום יפה , אמא שותה המון קפה , אבא קורא המון עיתון ולי יקנו המון בלון . אפשר ללכת לירקון , לשוט שם בסירה , או לטייל עד סוף הרחוב ולשוב בחזרה , אפשר לקטוף פרחים , כאלה שלא אסור , ואפשר ללכת עד הגן ולראות שהוא סגור מצו 1 ת ומנהגים רבים מייחדים את השבת מששת ימות החול . ציינו כיצד באה לידי ביטוי ה"חודיו-ת של השבת בתחומי ניקיון הגוף , הלבוש והמזון . האיסור על עבודה בשבת מפנה זמן לפעילות דתית שקשה לעשותה בששת ימי החול . הביאו שלוש דוגמאות לפעילות דתית כזאת , וציינו למה נועדו . במה דומה השבת החילונית , כפי שהיא מתוארת בשיר של תרצה אתר וכפי שאתם מכירים א 1 תה מניסיונכם האישי , לשבת הדתית ? ובמה היא שונה ממנה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר