ירושלים במלחמה

עמוד:2

ירושלים במלחמה דוד בן גוריון ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של ישראל , דוד _בךגוריון , נדרש פעמים רבות לנושא עמידתה של ירושלים במלחמת העצמאות . מתוך דבריו הרכים בנושא זה בחרנו להביא קטע מנאום שנשא בט"ו בטבת תש"י 4 ) בינואר , ( 1950 זמן קצר לאחר שהממשלה והכנסת החליטו — בעקבות מאמציו ולחצו של בן גוריון — לקבוע את ירושלים כבירת המדינה , ולהעביר אליה את משרדי הממשלה , שעד אז שכנו בתל אביב . ידענו שאין זו רק מערכה צבאית , אף לא רק מערכה מדינית . בפרשת ירושלים כרוכים מאבקים היסטוריים החורגים ממסגרת אינטרסים צבאיים ומדיניים . ובמשך דברי עוד אגיד משהו על המסגרת ההיסטורית והאידיאית של בעיית ירושלים . אבל כרגע אני רוצה לקבוע מסגרתה הארצית של ירושלים . אינה יכולה להיות ירושלים יהודית בלי ארץ יהודית . ולמען ירושלים כשלעצמה היה הכרח להגן על כל יישוב ויישוב — ועל דרכי התחבורה . והדבר לא היה כה פשוט וק ל — כשהשלטון לא היה בידינו . אני מתכוון לתקופה שלפני פלישת צבאות ערב , כשהמנדט עוד היה קיים , והשלטון הזר לא היה כל כך ידידותי , וכפי שאמר לי אז הנציב היו בארץ לא פחות מ 75 , 000 חיילים בריטים , _והיהגנה' היה שומה עליה להבטיח קיום היישובים ודרכי התחבורה נגר הכנופיות המזוינות של ערביי ארץ ישראל וערביי הארצות השכנות — למעשה חיילים ערבים מוסווים — מבלי להסתכסך בסכסוך צבאי עם הצבא הבריטי ... כוחות היהגנה היו קודש להגנת היישוב ודרכי התחבורה , וכשרונם לעשות זאת במשך חמישה חודשים וחצי — מסוף נובמבר ועד אמצע מאי , כשהוכרזה המדינה — היא אחת העלילות המופלאות ביותר בתולדותינו . ואינה נופלת בחשיבותה מפעולותיו ונצחונותיו של צבא הגנה לישראל לאחר קום המדינה . אלמלא עמד לנו כוחה של ה הגנה' בכל הארץ ובירושלים עד 15 במאי — לא היתה המדינה קמה וצבא הגנה לישראל לא היה נוצר . היו לנו למעלה משלוש מאות נקודות יישוב מפוזרות בכל הארץ , והיה צורך להגן על כל נקודה ונקודה . בתוכן היו נקודות מבודדות ומנותקות , כגוש עציון , יחיעם , הרטוב , _בן שמן ועוד , ואי אפשרהיה לקיים הנקודות מבלי לקיים קווי תחבורה בין נקודה לנקודה , בין כפר לכפר , בין עיר לעיר . ובימי המנדט לא יכולנו להכניס אווירונים בסתר - כאשר הכנסנו נשק ומכונות לתעשיית נשק . היו 'פרימוסים' אחדים שרכשנו בשנים הקודמות ובאורח פלא גם מממשלת המנדט בעצם ימי המהומות . אבל אלה לא הספיקו אלא למצבים ולמקומות מיוחדים , ושמירת התחבורה היבשתית בין חלקי ארץ שונים ובין היישוב כולו ובין ירושלים — היתה שאלת חיים ומוות ...

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר