עזרא אהרון ו'הזמר העברי המזרחי' בתקופת היישוב

עמוד:465

במכלול הרפרטואר של עזרא אהרון נמצא מגוון סגנונות כתיבה שאפשר לסווגם לקטגוריות מוגדרות על פי הרכיבים המוזיקליים שלהם ולפי דרכי הפיתוח של החומר המוזיקלי העומד בבסיסם . בראייה כוללת מאוד , יצירותיו המוזיקליות מייצגות ( א ) צורות מזרחיות טיפוסיות ; ( ב ) צורות מערביות ( במספר לא-רב ) ו ( ג ) צורות מעורבות המשלבות מזרח ומערב , וכן היבטים טיפוסיים של היצירה המוזיקלית הישראלית . במבט קרוב יותר על הקטגוריה השלישית בעיקר ראוי לציין את התופעות הבאות , שנמצאות לעתים בצורה זו או אחרת גם בקטגוריות האחרות : ( א ) שימוש בסולמות מערביים , ללא המיקרוטונליות המאפיינת את הסולמות המקאמיים המזרחיים אך תוך הכללת מעברים מזדמנים למודוסים המזרחיים ; ( ב ) מרבית השינויים המאפיינים מעברים כגון אלה נובעים מתפיסתו של המלחין , של מתן פרשנות וביטוי צלילי למילים ולתכנים מיוחדים של הטקסט _המולחן ; ( ג ) השילוב בין אלמנטים מזרחיים למערביים בא לידי ביטוי מיוחד בניגוד הדואלי שהוא מעמיד בין קטעים קצביים , קטעים מליסמטיים , קטעים מולחנים מראש _05€ ( 1 ) קוח 1 £ _-00 ק , ( וקטעים מאולתרים או בעלי אופי מאולתר ; היינו , שימוש בסגנון רציטטיבי מליסמטי דחוס מבחינה קצבית , או בערכים הקצביים ( שימוש ביחידות ריתמיות מהירות , ( קישוטיות ( פרגמנטים קישוטיים , ( העדפת סגנון דיאטוני עם דגש על מרווחי סקונדות בגדלים שונים , ומעבר לחלקים ממושקלים בסגנון מערבי . על האידאל האסתטי של עזרא אהרון לסיום סקירה זו אביא כמה דברים על מה שאפשר להגדיר כאידאל האסתטי של אהרון , הלקוחים מתוך הריאיון אתו . אהרון סיפר לי אז שהוא למד בירושלים תאוריה של מוזיקה מערבית ( כמה שיעורים אצל המלחין אבל ארליך , ( והדגיש שהוא , כמוזיקאי סקרן , מוכן ללמוד הכול : 'בן אדם צריך כל החיים שלו ללמוד . ' על שאלתי אם מטרתו לחקות את המוזיקה המערבית , ענה : 'לחקות ? לא , אני שומר על המוזיקה המזרחית , אני לא רוצה שתקולקל . אבל מה , יש דברים שצריך למוזיקה שלנו , לפתח אותה . ' איך מפתחים , שאלתי . ' קודם כול היו לנו כלים שכולם היו מנגנים באותו הטון ; אבל עכשיו עושים הרמוניזציה . ' ' במוזיקה הערבית ' ? 'כן , כן , במצרים , בכל מקום עושים הרמוניזציה , אם תשמע , זה יפה מאוד .... אבל מה , במלודיה לא צריך לגעת , לשנות , לעשותה מערבית , ' הוא מדגיש שיש לשמור על המיקרוטונליות . 'איך אפשר לעשות הרמוניזציה למנגינות מיקרוטונליות ' ? שאלתי . 'עשיתי בשעתו בתכניות השידור . ' הוא מזכיר שהמנוח קרל סלומון הציע לו מנגנים מערביים , כפי שהזכרנו , ומסביר איך התגבר על בעיית המיקרוטונליות . מכיון שבאנסמבל המלווה השתתפו יחדיו נגנים מזרחיים ומערביים , הראשונים ניגנו את צלילי המקאם 18 המקאם מייצג תפיסה מורלית המייחדת את המוזיקה _האמנותית בארצות האסלאם . הוא משמש כינוי למערכת מוזיקלית מורכבת המתאפיינת בסולם נתון , במרווחים מיוחדים שבחלקם מיקרוטונליים _, בשימוש בתבניות מלודיות טיפוסיות ובמהלך הלחנתי הנשען על הצלילים המרכזיים המייחדים את סולמו של כל אחד מן המקאמים המקובלים במסורות השונות .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר