מוזיקה מערבית בירושלים המנדטורית

עמוד:443

פתחה האוניברסיטה העברית סדרת הרצאות על מוזיקה שבהן בלטו הופעותיו של פרופ' דוד שור . בהמשך ליזמה זו ייסד הכנר אמיל האוזר באוקטובר 1933 את הקונסרבטוריון הארץ ישראלי למוזיקה ולאמנות דרמתית בירושלים . בשונה מבתי הספר למוזיקה בתל אביב וירושלים , פיתח הקונסרבטוריון מלכתחילה תכנית הוראה מגוונת שהתבססה על צוות הוראה גדול שמנה בתחילה 23 מורים ועלה במהרה עד , 33 מהם 11 עולים מגרמניה . עם פתיחת השנה נרשמו 85 תלמידים , ומספרם עלה במהלך אותה שנה _ל , 160 מהם 20 נוצרים . הקונסרבטוריון הנהיג בשנתו השנייה לימוד כלים מסורתיים ערביים ושנתיים , לאחר מכן זכה בעזרא אהרון כמורה לעוד . המודל היה הקונסרבטוריון האירופי שמקורו בפריז בתקופת המהפכה : כל תלמיד נרשם למקצוע ראשי של נגינה בכלי , ובצד שיעורים אינדיבידואליים בנגינה השתתף בשיעורי תאוריה , קומפוזיציה , פיתוח שמיעה ומוזיקה קמרית . בנוסף על פסנתר , כינור וזמרה שהיו מלכתחילה תחומים מבוקשים , כלל בית הספר גם כיתות לחלילית ולגיטרה . הנציב העליון סר ארתור ווקופ עמד בראש המוסד כפטרון , וחבר המנהלים כלל את פרופ' נורמן בנטוויץ' מהאוניברסיטה העברית , ו"א סטוארט מטעם מחלקת החינוך הממשלתית , הרי ויטלס וד"ר הלנה כגן מטעם אגודת ' חובבי הקונסרבטוריון , ' ואמיל האוזר , שקיבל את תפקיד המנהל בהתנדבות . שני שלישים מתקציב המוסד כוסו על ידי שכר הלימוד , ואגודת החובבים התחייבה להשלים את הנותר ; כל זה התאפשר בזכות המשכורות הנמוכות ביותר ששולמו למורים . כל מורה קיבל את שכרו בהתאם למספר התלמידים שלימד , ומשכר זה ניכה הקונסרבטוריון 10 אחוזים למימון שיעורי התאוריה הקבוצתיים והוצאות הניהול של המוסד . השתתפותה של הסוכנות היהודית בתמיכה במורים עולים חדשים עמדה על _כ 5 אחוזים מהתקציב בלבד . מרבית חברי צוות המורים היו עתידים למלא תפקיד מרכזי בחיי המוזיקה בירושלים במשך תקופה ארוכה . הקונסרבטוריון פתח מחלקת אקדמיה — מחלקה להשכלה מקצועית גבוהה , ועל המסיימים במחזור הראשון נמנו שניים מבכירי המוזיקאים בארץ בשנים הבאות : המלחין היינץ ( חיים ) אלכסנדר והפסנתרן אריך ( אריה ) זמנק . כמו כן פתח הקונסרבטוריון מחלקה להכשרת מורים למוזיקה . הקונסרבטוריון פרסם מדי שנה דוח מודפס בצורה נאה בעברית ובאנגלית . המורים קיימו גם קורסים לחובבי מוזיקה , ביניהם מקהלת פועלים שהדריך שטפן וולפה . הקונסרבטוריון הזמין את בנו בל ן מברלין , שפתח חנות מוזיקה והוצאה לאור , שהייתה למוסד מוזיקלי ירושלמי חשוב בזכות עצמו . ב 1936 הוסמך הקונסרבטוריון על ידי שלטונות המנדט להעניק סרטיפיקט לעולים מאירופה , ובדרך זו ( כמוהו בתזמורת 30 ארכיון אמיל האוזר , המחלקה למוזיקה , בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי , ירושלים . 31 בשנת הלימודים השנייה כלל חבר המורים את אריה אבילאה , אירמה שנברג וולפה , פרנץ אוסבורן , טובה ברלין פפיש , יוכבד דוסטרובסקי , שרה פולונסקי , מרים צוייג ( פסנתר , ( מירה בן עמי , אמיל האוזר , היינריך ( חנוך ) יעקובי , וולפגנג שוקן , דניה שמרצלר _והיינריך רוטנברג ( כינור _וויולהן , תלמה ילין , דניאל הופמקלר ואלברט שטיבג ן ( צ'ל , 0 יעקוב שומר ( חליל , ( או'קיפה ( קלרנית , ( יוסף מרכס ( _אבובן , חנן סקס ( חצוצרה , ( חנן אייזנשטט ( חלילית , ( אידית בורושק וחנה הירש פלהיימר ( פיתוח קול , ( קרל סלומון ( פיתוח קול , עוגב והדרכת המקהלה , ( מקס למפל ( אורגן , ( מרים בן גבריאל ובנו פרנקל ( במאות ומשחק , ( פליקס זולמן ( גיטרה , ( קטה יעקוב ( ריתמיקה , ( עליזה יעקב לוינסון ( מוזיקה יהודית ומזרחית , ( ואסתר י' סלומון ( תרבות הגוף . ( שחאריאה היה מורה לעוד . שטפן וולפה , יעקובי וסלומון לימדו קומפוזיציה .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר