תגובות

עמוד:395

( ג ) עקרון אקטואלי . ירושלים היא המוקד לכל הניגודים והקונפליקטים האפשריים בהיסטוריה הרחוקה והקרובה של עם ישראל . ירושלים כזירת המערכה . לכן , כל דור מתאר את ירושלים בצלמו , ומרכז בה את כל הקונפליקטים המעסיקים את דורו . כל דור וההרגשות שלו על אותה תערובת של ניגודים . אזכיר כמה צמדי ניגודים כאלה : קדושה וחולין ; ירושלים של מעלה וירושלים של מטה ; _על אנושי מול אנושי ; עבר מול עתיד ; אלימות מול שלום ; מיסטיקה מול ריאליה ; דת מול חיים ; תפארת מול עליבות ; טוהר מול גועל . ירושלים היא טבור העולם אבל גם הגבול , עם כל מה שמשתמע ממושג זה שהוא גם גיאוגרפי וגם פסיכולוגי ויש לו גם משמעויות נוספות . כל צמד כזה אופייני לתקופתו , והמשותף : עצם קיומם של הניגודים בכפיפה אחת , בעת ובעונה אחת . לצד הניגודים קיימים המאבקים , כל המאבקים האפשריים , וגם אלה הם בהתאם לרוח התקופה : תקופה תקופה והמאבקים המאפיינים אותה . כגון : המאבק היהודי ערבי ; קוסמופוליטיות ולאומיות ; המאבק העדתי ; המאבק הדתי — דתיים וחילוניים ; מאבק פוליטי ; מאבק תרבותי — מזרח מערב ; אירופיות לבנטיניות ; מאבק חברתי — רבדי החברה השונים ; עשירים ועניים ו ותיקים ועולים חדשים ; ואפילו מאבקים בין גברים ונשים . נדמה לי שהמכנה המשותף הוא עצם קיומם של המאבקים הנמשכים דורי דורות ללא הכרעה . המאבק הבלתי מוכרע עם ירושלים , הוא גם החצנה של המאבק הבלתי מוכרע של היחיד עם עצמו ; הוא משקף את המאבק הבלתי מוכרע על הזהות האישית ובעיקר הקולקטיבית שמרכיביה הם י לאומי יהודי עברי ישראלי חילוני דתי , ובתקופות מסויימות גם סוציאליסטי . אציע מספר זוויות ראייה נוספות : ( א ) תיאורי ירושלים בכלל ותיאורי ירושלים המנדטורית בספרות בפרט , אינם עומדים בפני עצמם , אלא מושפעים מאד גם מתיאוריה של תל אביב , כמעט מיום היווסדה ( תרס"ט . ( מאותה שעה שהיה ברור שהמדובר בשני מרכזים גיאוגראפיים שהם גם שני קטבים מכל הבחינות האפשריות ( התרבותית , הנופית , האנושית , ההיסטורית , ( התחדד ייחודה של כל עיר , כדי להבליט את העובדה שאין מדובר בשתי ערים , בשני מקומות , אלא בשתי הוויות מנוגדות . ( ב ) ז'אנרים נוספים : אני מבקשת להפנות את תשומת הלב לתיאורי ירושלים שלא בספרות היפה אלא בספרות הגובלת בה . הכוונה למסה ולזיכרונות . כל אחד מז'אנרים אלה גובל בספרות היפה , אבל מקיים את החוקיות האופיינית לו . לא פעם ההבחנה בין הז'אנרים אינה חדה ואף אינה אפשרית , ונעשית לצרכים מתודיים בלבד . גם ז'אנרים אלה כפופים להשקפת העולם האידיאולוגית ואף הפוליטית של הכותב , כולל הזכרונות , שהם רק לכאורה , אותנטיים וחפים מכל 'חשבונות . ' ולא הזכרתי ז'אנרים לא מילוליים כגון ירושלים בציור , בצילום , ובסרטים . . 1 זיכרונות על ירושלים אין ספק , שספרות הזיכרונות על ירושלים היא העשירה והמגוונת מכולם . היא כוללת מאות אם לא אלפי פריטים . היא נכתבה על ידי יהודים ועל ידי מי שאינם יהודים ; תיירים וילידים ;

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר