ירושלים המנדטורית בספרות העברית

עמוד:371

של _תל אביב התרחש בחיינו נס גדול : עם עתיק , זקן מופלג , יצר לו את העיר הצעירה מכל הערים בעולם ... עיר נוחה ונעימה , מאירה ועליזה , המחייכת ומסבירה פנים לכול , לקרובים ולרחוקים . ' והוא מוסיף ומפליג בתיאורים מפורטים , רוויי חיבה והתפעלות , של הווי העיר ושל מראותיה , וממש יוצא מגדרו לנוכח כל סוכת גזוז חדשה שצצה בחוצותיה או למראה כל קבוצה של זאטוטים נמרצים השועטים ברחובות על אופניהם . חודשים רבים עברו עד שיצא ברקוביץ לתור את הארץ , והתמהמהות זו לא הייתה מקרית . נוח היה לו לשבת בתל אביב , העיר החדשה ששום זכרונות עבר אינם כרוכים בה , וקשה היה לו להתגבר על רתיעותיו מפני הפגישה הממשית עם מקומות שדימוייהם התנ"כיים הנשגבים נספגו בנפשו מאז ימי ילדותו . מתוך תיאורו עולה , שמפת הארץ הצטיירה בעיניו כמין משולש בעל שלושה קודקודים סמליים ו תל אביב , המייצגת את התגשמות הציונות בגירסתה העירונית ומשמשת מוקד לצמיחתה של התרבות העברית החדשה ; עמק יזרעאל , המתמלא בנקודות ישוב חקלאיות ומשמש זירה למימושה של המהפכה הציונית בגירסתה הנעלה ביותר ; וירושלים , הלוהטת בזיכרון בנוגה עתיק כשריד תפארת מופלא מימים רחוקים . רק לאחר שגברה תמיהתם של ידידיו והתרבו הפצרותיהם קם ברקוביץ ויצא לביקור ראשון בירושלים , וניכר מדבריו כי לא עשה זאת בחשק רב . אדרבא : הוא היה אחוז היסוסים ומלא חששות פן המגע עם העיר הארצית יפגום בדימוי ההיסטורי המפואר , היקר והמקודש של ירושלים הנטוע בדמיונו מאז ימי ילדותו . ואכן , ציפיות מוקדמות אלה הגשימו את עצמן לחלוטין . פגישתו של ברקוביץ עם ירושלים המנדטורית מתנהלת מתוך פרספקטיבה 'תל אביבית , ' כלומר מתוך השוואה ניגודית בין תל אביב הקרובה ללבו לבין ירושלים שהוא מתקשה לעכל אותה . לאחר שהוא מונה זו מול זו עשרות תכונות גיאוגרפיות , טופוגרפיות , אקלימיות , נופיות , ארכיטקטוניות , תרבותיות , מנטליות ואנושיות המפרידות בין שתי הערים , באה המסקנה הבלתי נמנעת : 'כי אתה בעצמך מתהלך בימים הראשונים על פני חוצות ירושלים ברוח נכאה . אחרי הרווחה היהודית הגדולה בתל אביב , שנתנה בלבך בפעם הראשונה בחייך את הרגשת האושר של מולדת , נפלת כאן שוב לתוך מצוקת הנכר . ' בניגוד לתל אביב , העיר שכולה יהודים , מלאה ירושלים דמויות מאיימות של כמרים ונזירים ושל מוסלמים קנאים , המהלכים בחוצותיה בביטחון של בעלי בית , חוגגים את חגיהם הזרים ומעוררים בלב היהודי זכרונות מרים של רדיפות ושל פוגרומים . בניגוד לתל אביב , שטשטשה את ההבדלים בין ארצות המוצא השונות של תושביה וכמו יצרה טיפוס אנושי מקובץ של יהודי חדש , שומרת ירושלים על זהותן הנבדלת של המון העדות שנאספו בה , על מלבושיהן האופייניים וגינוניהן המסורתיים . בניגוד לתל אביב , הדינמית והמשתנה ללא הרף , הסוערת בהתלהבות נעורים וחיה באינטנסיביות את ההווה מתוך ציפייה לעתיד , מתקיימת ירושלים 3 י"ד ברקוביץ , יום אתמול , תל אביב תשכ"ב , עמי יח ( להלן : ברקוביץ , יום אתמול . ( הספר מבוסס על רשימות שהועלו על הכתב בסוף שנות העשרים , ונגנזו בשעתן . 4 על התפתחותה ומאפיניה של ההנגדה בין ירושלים ותל אביב בספרות העברית , ראו : נורית _גוברין , ' ירושלים ותל אביב במטפורות בספרות העברית — התפתחותה של תדמית , ' חגית לבסקי ( עורכת , ( ירושלים בתודעה ובעשייה הציונית , ירושלים תשמ"ט , עמ' . 450-434 כונס בספרה : כתיבת הארץ : ארצות וערים על מפת הספרות העברית , ירושלים תשנ"ט , עמ' 5 . 64-42 ברקוביץ , יום אתמול , עמ' _צד-צה .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר