בין שני עולמות — מורשת המשפט המנדטורי במדינת ישראל בראשיתה

עמוד:285

העות'מאני של המשפט המנדטורי העוסק במאסר חייבים ) לא רק משום שעדיין לא נוצרה התרבות הישראלית האחידה אשר רק עם היווצרותה יהיה טעם בשינוי המשפט , אלא גם משום שהמורשת העות'מאנית מתאימה למצב הנוכחי של החברה הישראלית , שחלק גדול מאזרחיה עדיין לא עבר תהליך של התמערבות . ואריאציה נוספת לגישה השמרנית שהעדיפה את שימור הסטטוס קוו המשפטי בתקופת ' דור המדבר' היא הטענה שהדרישה העיקרית ממערכת המשפט עקב תהליך קיבוץ הגלויות היא חינוך העולים החדשים ( וגם חלק מהיישוב הוותיק ) לכיבוד המשפט הקיים . במשתמע נבע מגישה זו כי העיסוק בהחלפת המשפט הקיים אינו עומד בראש סדר העדיפויות . ואכן , בכתיבה של שנות החמישים אפשר למצוא כמה התבטאויות המתמקדות בהטמעת רעיון שלטון החוק בקרב העולים . כך לדוגמה אמר שר המשפטים דב יוסף בוועידה הארבע עשרה של הסתדרות עורכי הדין שנערכה ב , 1951 כי 'אנו באמת קיבוץ גלויות . מאות אלפי יהודים באו מארצות אשר בהן לא היה החוק מושרש די צורכו . אנו רוצים לראות במדינת ישראל יחס לחוק ולמשפט כפי שהוא קיים בארצות מפותחות ונאורות . תפקיד קשה מוטל עלינו לקלוט את הציבור החדש גם באופן רוחני ונפשי ולמזג אותו עם עצמנו , ולהביא לכך שיעמוד העם כולו על הרמה שלנו ולא על הרמה של תימן , עירק או צפון אפריקה " . ' אפשר לשער כי ככל שהודגש יותר בשיח המשפטי הצורך בהטמעת רעיון הציות לחוק , פחתה המוטיבציה של אנשי המשפט לפעול לשינוי מקיף של החוק הקיים , שכן שינוי כזה עלול היה להגביר את אי הוודאות המשפטית ולגרום גם הוא לאי ציות לחוק . " 112 ימן הנעשה בהסתדרות עורכי הדין : הועידה הארצית הי"ד , ' הפרקליט , ח , חוב' ג , ( 1951 / 52 ) עמי ה , ז-ח . 113 העניין בהטמעת הציות לחוק היה חזק במיוחד בתחום המיסים . אחד הנושאים המרכזיים בשיח הפוליטי של שנות החמישים היה נושא ההשתמטות ממס . ראו למשל צבי שולדינר ואלכס רדיאן , 'עמדותיהן של המפלגות הפוליטיות בישראל בסוגיות נבחרות של מדיניות מס הכנסה , ' רבעון ישראלי למסים , וו _ן 0 _א , ( 1979 / עמי . 111-103 אישי ציבור ומומחים נטו להסביר את העובדה כי השתמטות ממס הייתה נפוצה מאוד בהטרוגניות של החברה הישראלית החדשה . כך למשל נאמר בדוח שכתב מומחה מס אמריקני ואשר הוגש לממשלת ישראל ב . 1954 בדוח נקבע כי בעיית הציות לדיני המס נובעת מכך שבישראל קיים מגוון רחב של משלמי מסים , החל בייהודי הגרמני או היהודי האנגלי שעלו לישראל כמשלמי מס ןהכנסה ] ממושמעים , דרך _היהודי הרומני שידע רק מערכת מס [ הכנסה ] לא יעילה ומושחתת [ בארצו ] ועד היהודי המזרחי , שמעולם לא הכיר את מס ההכנסה [ בארץ מוצאו . ' [ ראו ; I srael . Tel Aviv : United States of , America Operations Mission to Israel . October I < Ai- / . pp . 2-3 Wayne F . Anderson . liimiiie / i / 1 _Atlminisintliim in the Stale of _Isniel : Report to the Government of ראו גם אלפרד ויתקון , ] ' ביקורת ספרים : [ על התחמקות והימנעות ממס הכנסה , ' רבעון ישראלי למסים , א , ( 1966 ) עמ' 523 ( יש 'הבדל יסודי בין / _nx ותיקה ומפותחת _לא _^ חדשה . בארץ מפותחת יש , בדרך כלל ... מידה רבה של שמירה על החוק .... נהפוך הוא בארץ חדשה : כאן לא חדר עדיין רגש הממלכתיות והאחריות האזרחית לתודעת האוכלוסייה על כל חלקיה הבלתי אחידים . ( ' קיימות דוגמאות רבות נוספות לעניין הרב ברעיון שלטון החוק בשיח המשפטי והפוליטי של התקופה . ראו למשל דברי הכנסת , , 4 עמי 7 ) 734 בפברואר ( 1950 ( ישראל בר יהודה : יהעם היהודי בכל ארצות הגולה , עקב מצבו של עם נרדף ומשולל זכויות , רכש לו בינתיים תכונה מסוימת שצריך לעקור אותה מיסודה במהירות התכונה "להסתדר" עם החוק .... חייבים לדאוג לכך שנוכל לחנך את העם ואת שלטונו [ לציית ] לחוק שלנו . ( ' ראו גם ע"פ 226 / 54 אלופי נ' הי"מ , פ"ד ט 1345 ( נימוקים לעונש של פקיד שקיבל שוחד כדי לתקן רישומי גיל , בהם נאמר כי 'אנו רואים בחרדה את ההשפעה ההרסנית של אלה אשר עימם שיתף

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר