בין שני עולמות — מורשת המשפט המנדטורי במדינת ישראל בראשיתה

עמוד:279

' בורות' מבפנים האינטליגנציה' מבחוץ — אותה "' תרבות" לבאנטינית _, השורצת למכביר בצמרת הפיאודלית של עמי המזרח התיכון . ' בתחום המשפטי , התנגדות לעירוב תרבותי הייתה גם תוצאה של השפעת תאוריות לאומיות של משפט . מאז ראשית המאה התשע עשרה התנהל בעולם התרבות האירופי ויכוח בין שתי גישות נוגדות , גישה אוניברסליסטית שמקורה בתנועת ההשכלה וגישה _פרטיקולריסטית לאומית שמקורה בתנועת הרומנטיקה . הוויכוח בתחום המשפט לבש צורה של דיון סביב השאלה האם ראוי שמדינות גרמניה יאמצו ספרי חוקים — קודים שמקורם בצרפת . במסגרת ויכוח זה הופיעה בגרמניה בראשית המאה התשע עשרה אסכולה משפטית הקרויה האסכולה ההיסטורית של המשפט , שהונהגה על ידי המשפטן פרידריך קרל פון סביני . אנשי האסכולה ההיסטורית התנגדו לאימוץ המשפט הצרפתי בגרמניה , בשם הרעיון של טוהר תרבותי . במקום זאת , הם קראו לאימוצו של משפט שישאב את השראתו מהמשפט הגרמאני של ימי הביניים ובכך ישקף את רוח העם הגרמני . ההשפעות של האידאולוגיה הציונית ושל האסכולה ההיסטורית של המשפט באו לידי ביטוי בכתיבה של משפטנים יהודים בארץ ישראל . בהקשר הארץ ישראלי , הכלאה תרבותית זוהתה בדרך כלל עם המשפט העות'מאני , שכפי שראינו קודם היה המקור לחלק ניכר מן הנורמות של המשפט בארץ ישראל בתקופת המנדט . המשפט העות'מאני תואר כמשפט שנוצר מה'פסולת התרבותית' של אומות רבות _על ידי 'סרסורי תרבות מחוסרי השכלה אמתית . ' עם זאת חשוב להדגיש כי גם המשפט המנדטורי עצמו , שהורכב כזכור מתערובת של חקיקה עות'מאנית ואנגלית , נתפס כבן כלאיים . כך תואר משפט זה באמצע שנות השלושים כבעל פני יאנוס : 'הפרצוף האחד צופה פני דמשק , מול ישימון הערבה של המדבר הגדול המתעורר מזמן לזמן מתרדמת הדורות לקול הקצב האטי של פעמוני הגמלים , והשני — עושה גינונין וקירות חן כלפי הלגיסלטורה האירופית , עם הטמפו המהיר של גלגלי האוטו וכנפי המטוס , ' משפט שבו 'אוטו וגמל משמשים בערבוביה . ' תיאורים 92 משה זילברג , 'אוריינטציה תרבותית , ' טרלו וחובב , באין כאחד ( לעיל , הערה , ( 45 עמי . 94 עמדתו של זילברג לא הייתה היחידה . הוגים ציונים רבים שאפו להתקרב לתרבות המזרח ולאמץ מתוכה אלמנטים שונים , הרבה בהשפעת התפיסה הרומנטית שזיהתה את המזרח עם טוהר קדום ועם היעדר דקדנס אירופי . אולם כוחה של הגישה הפרו מזרחית בתרבות הציונית נחלש במהלך שנות השלושים והארבעים בשל פרעות תרפ"ט והמרד הערבי של , 1936 שחשפו את התהום הפעורה בין יהודים לבין ערבים בארץ . כך למשל טען האוצר וחוקר התרבות יגאל צלמונה כי החל משנת 1929 ניצחה בהגות הציונית הגישה שלפיה היהודים _בארץ-ישדאל זוהו עם תרבות המערב , וכל מה שזוהה כקשור לתרבות המזרח תויג כנחות . במהלך מלחמת העצמאות התחזקו מגמות אלה אף יותר . ראו יגאל צלמונה , ' מזרחה ! מזרחה : ? על המזרח באמנות הישראלית , ' יגאל צלמונה ( עורך , ( קדימה : המזרח באמנות ישראל , ירושלים תשנ"ח , עמי ; 47 נורית גרץ , שבויה בחלומה : מיתוסים בתרבות הישראלית , תל אביב , 1996 עמי . 43-38 ראו גם עוז אלמוג , הצבר : דיוקן , תל אביב , 1998 עמ' 305-289 ( להלן : אלמוג , הצבר 93 . ( _י () - 32 י י י , 94 J . M . Kelly . A Short History of Western _Leifal Theory . Oxford 1992 . pp . פי דיקשטיין , 'תחיית משפטנו בידינו , ' הארץ , 2 ביוני _' 1927 שי איזנשטדט , 'מדינה ומשפט , ' העולם , 27 במאי 95 . 1927 משה זילברג , 'כינוס היוריסדיקאציה הארץ ישראלית , ' טרלו וחובב , באין כאחד ( לעיל , הערה , ( 45 עמ' 111 ( להלן : זילברג , 'כינוס היוריסדיקאציה . ( ' ראו גם משה זילברג , 'המשפט במדינה העברית' ( לעיל , הערה , ( 45 עמ' ' ) 197 , 180 המחוקק הארץ ישראלי עושה מעין "טראנספלנטציה כירורגית , " מרכיב

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר