בין שני עולמות — מורשת המשפט המנדטורי במדינת ישראל בראשיתה

עמוד:260

ראוי לציין כי ייבוא המשפט האנגלי למושבות לא נעשה תמיד בכוונה תחילה . כאשר התעוררו שאלות משפטיות חדשות בשיטת המשפט של מושבה מסוימת , פנו עורכי הדין והשופטים האנגלים במושבה באופן טבעי למשפט האנגלי כדי לפתור את הבעיה ; כך ייבאו את המשפט האנגלי למושבה באופן לא מתוכנן . ייבוא המשפט האנגלי היה אם כן גם תוצאה של חוסר התמצאות במשפט המקומי . כך למשל משפטן בריטי בשם אנטון ברטרם שהיה היועץ המשפטי של איי הבהמה , שופט בקפריסין ונשיא בית המשפט העליון של ציילון , קבע ב 1930 תוך שהוא מסתמך בוודאי על ניסיונו האישי , כי ' המאפיין המפליא ביותר של שיטת המשפט שלנו היא המגוון של כללי המשפט שבתי המשפט מיישמים . השופטים בבתי המשפט העליונים השונים [ במושבות ] עוברים תהליך קידום משיטת משפט אחת לשנייה , ומיד בהגיעם למושבה חדשה הם נדרשים להפעיל שיטת משפט ... שהיא זרה להם לחלוטין . ' ההבחנות בין פרוצדורה לבין מהות ובין הספרה הפרטית לבין הספרה הציבורית השפיעו גם על תהליך האנגליפיקציה של המשפט בארץ ישראל המנדטורית . ארץ ישראל נכבשה על ידי הבריטים בשנים . 1918-1917 לפי כללי המשפט הבין לאומי , הכובש מחויב לשמור על הסטטוס קוו המשפטי בטריטוריה הכבושה ; ואכן בשנים הראשונות לשלטון הבריטי בארץ מיעטו הבריטים בחקיקה חדשה . אולם ב 1922 העניק חבר הלאומים לבריטניה מנדט על ארץ ישראל . לפי תנאי המנדט , היה על הבריטים לדאוג ליצירת 'תנאים פוליטיים , מנהליים וכלכליים כאלה אשר יבטיחו את דבר הקמתו של הבית הלאומי היהודי [ בארץ ישראל . ' [ הוראה זו אפשרה לבריטים לבצע שינויים משפטים מרחיקי לכת במשפט הארץ ישראלי . השינויים במעמד הבין לאומי של _אדי / _ יישראל הביאו את הבריטים לבצע ארגון מחדש של מערכת המשפט , שבא לידי ביטוי ב'דבר המלך במועצתו , ' 1922 — מסמך חוקתי שהגדיר את מבנה הרשויות השונות של הממשל המנדטורי . דבר המלך צפה הקמת מועצה מחוקקת שהייתה אמורה לייצג ( לפחות באופן חלקי ) את האוכלוסייה המקומית , ערבית ויהודית . אולם בשל חילוקי דעות בין הערבים לבין היהודים סביב הרכב המועצה , היא לא הוקמה בסופו של דבר , וסמכויות החקיקה והביצוע גם יחד נמסרו לידי הנציב העליון הבריטי . נטו לראות את דיני המשפחה כתחום 'דתיי ואת דיני חוזים כתחום 'חילוני' אבל חלוקה כזו לא הייתה מתקבלת בוודאי כפשוטה על ידי משפטן יהודי או מוסלמי . כך למשל איסור על ריבית הוא דוגמה לנורמה שלה משמעות 'דתית' בשיטות משפט מסוימות אך היא נחשבת כ'חילונית' בשיטות אחרות . לדיון בנושא זה ( בהקשר ההודי ) ראו , Justices and Panditas : Some Ironies in 17 Contemporary Readings of the Hindu Legal Past ' . Journalof _Asian Suitlies . 48 ( 1989 ) . pp . 757 . 758 Richar W . Lariviere . ראו the Function of European and וזי ) Non-European Law in the Process of European Expansion ' . W . J . Mommsen and J . A . de Moor ( eds . ) . Jorg Fisch . 'Law as a Means and as an End : Some Remarks 18 Ceniitn Afi it a andAsia , Oxford 1992 . p . 1 European Expansion 1111 ( 1 _Ixiw : The l . mounlerof European and _Indigenous Law in 19111 ami 20111 ראו 152 . ק 19 Anton Bertram . The Colonial Serriee . Cambridge 193 ( 1 . סעיף 2 לכתב המנדט . לנוסח עברי של כתב המנדט ראו מלחי , תולדות המשפט ( לעיל , הערה , 18 _עמ' . 202

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר