תגובות

עמוד:215

קדמונים רוחשים באין רואים בכל מקום אשר תעלה כיום המיית חיים .... כאילו הוד העבר , אשר תראה אותו מדי תעותך בירושלים ואשר יעלה בכל זאת מבלי ראות כמסווה על עיניך . הוא המשווה על הכל , גם על הנולד מחדש , כעין דמדומים של גמר חליפות , כעין פגם של קיום . יחד עם זאת , היו כמה וכמה ארכיטקטים מודרניסטים יהודים שביקשו להגיב ביצירתם לנוף ולעבר . _ארץ ישראל הייתה ככלות הכול ארץ חדשה ישנה , והעבר היה הלגיטימציה העיקרית להתיישבות היהודית החדשה בארץ . כדי להתערות בארץ היה צורך לקיים הרמוניה עם הסביבה והנוף . רמזים רגיונליסטיים מצויים בבניין המוסדות הלאומיים של רטנר למרות התנגדותו המוצהרת לעיסוק בסמלים . רגישות לנוף הארץ אפשר למצוא גם אצל ליאופולד קרקואר , היינץ ראו ואחרים , אולם הרגיונליסט האמתי מבין הארכיטקטים של היישוב היה אריך מנדלסון . רמז לקוביה המכופה הסטראוטיפית מופיע באכסדרת הכניסה של בית החולים הדסה על הר הצופים , המרפסת המעוגלת , אותו מנייריזם מודרניסטי נפוץ , הפך בספריית שוקן למעין מושרביה . הרגישות של מנדלסון לנוף המקומי הלכה יד ביד עם פתיחות _לארץ ישראל הערבית שלא רבים חלקו אתו . הוא ביטא את דעותיו בגילוי לב בחוברת שהפיץ ב : 1940 תחילת המאה העשרים ... מציגה ליהודים 'בית לאומי _בארץ ישראל , ' מתנה שרק היום אפשר לראותה כחרב פיפיות . חרב פיפיות מכיוון שהיא גרמה לעם היהודי לחשוב על מדינה משלו ... והסיטה אותו מן המטרה העיקרית , להיות חבר שווה בחבר העמים השמיים ... אפשר לבנות את _ארץ ישראל רק בשיתוף פעולה הדוק עם הערבים , וכך תוכל להיות למקום שטוב לחיות בו רק כאשר שני העמים יגיעו להסכמה . בעבר הדימוי היה של אמנות פרובינציאלית לא יצירתית , אך _ארץ ישראל של היום מסמלת איחוד בין תרבות מתקדמת ביותר לבין תרבות עתיקה ביותר .... בהסדר המתחייב מאיחוד זה הערבים והיהודים כאחד , שני החברים במשפחה השמית , חייבים להיות מעוניינים בו במידה שווה . הרגיונליזם של מנדלסון מבוסס על אמצעים מודרניסטיים בלבד . הקוביות המכופות בבית החולים על הר הצופים מופשטות באופן שאפשר לתפסן כצורות גאומטריות סתמיות . עיקר ההתייחסות של מנדלסון לנוף אינה נשענת על רמיזות צורניות כלל . הוא מגיב לאור החזק של הארץ בהקטנה והצללה של הפתחים . פסי החלונות הנמשכים לאורך החזיתות של בתי הכל בו שתכנן בברלין מתכווצים בבנייניו הארץ ישראליים ( בנק _אנגלו פלשתינה רחוב יפו , בית החולים הממשלתי בחיפה ) לרצפים של חלונות קטנים , וגגוני ההצללה הנמשכים מחליפים את ההדגשות האופקיות האופייניות לסגנונו . צירופי הנפחים הפשוטים בבנייניו 38 מצוטט אצל אי השמשוני , תכנית אב ירושלים , 1968 ב , ירושלים תשל"ד , 1974 עמ' . 19 ; Mendelsohn : radon uml _Projekte in _Palimina 1931-1941 . Miinchen 1986 . pp . 379-38 1 E . Mendelsohn . Palestine ami the Worldof Tomorrow . 1940 , reproduced in I . Heinze-Muhleib , Erich 39 עוד על דעותיו של מנדלסון ראו : Mendelsohn and Tel-Aviv Chug in Mandate _Pauline . Architectural History , 39 ( 1996 ) . pp . 147-180 A . Nitzan-Schiftan , 'Contested Zionism : Alternative Modernism : Erich

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר