תגובות

עמוד:211

בירושלים העתיקה ובקיאות מרשימה בארכיטקטורה של ארצות מזרח הים התיכון ; אך השפעתן מורגשת רק באופן כללי ועמום . הריסון פישט מן המקורות הללו מספר מצומצם של תבניות גאומטריות העומדות בזכות עצמן . מאלה בנה שפה צורנית עקיבה ושיטתית שאינה תלויה בתקדימים ההיסטוריים ומתיישבת עם האידאלים הקלאסיים של תכנון רציונלי וצורות גאומטריות טהורות . כך , בעיצוב המוזאון למשל שילב הריסון סדרה מרתקת של 'וריאציות' הנגזרות מן המוטיב הבסיסי של הנוף הירושלמי : הקוביה המכופה . הפשטות הגאומטרית מודגשת _על ידי שימוש באבן גיר מקומית הבוהקת באור העז של ירושלים . ' מודרניות מזרח תיכונית _, ' כך כינה אחד המבקרים את סגנונו של הריסון ; ובכך ייחס לו פשרה מוצלחת בין רוח הזמן לבין רוח המקום . מבחינת השפה הארכיטקטונית הריסון אכן היה מודרני , שכן הלך בדרך דומה לזו של ארכיטקטים בריטים פרוגרסיבים של שנות העשרים , ובמיוחד של לצ'נס ושל הולדן . מודרניות זו הייתה מנוגדת למודרניות המודרניסטית בכך שלא היה בה ניסיון להתמודד עם בעיות השעה ; היא עקפה את רוח הזמן על ידי בריחה אל הנצחי והנשגב . כוחה של המודרניות הטרדיציונליסטית היה אפוא גם חולשתה . כסמל של ארץ ישראל _, המוזאון הארכאולוגי מתאר את הארץ כארץ מזרחית מסורתית , וחוזה לה מודרניות המתאימה לאופקיה המזרח תיכוניים . אוריינטליזם זה אינו כולל התייחסות למעמדה של ארץ ישראל כבית לאומי לעם היהודי אלא אולי דרך המחווה העמומה שלו למודרניות . מצד שני , הבניין גם אינו מבקש לקדם לאומיות פלסטינית . הרגיונליזם המופשט של הריסון תופס את רוח המקום כישות טרנסצנדנטלית נצחית הנמצאת מעל ההיסטוריה , וחשוב מכך , אינה תלויה בתושביה של הארץ . המשמעות הפוליטית המרומזת בכך היא שהכול צריכים להתאחד במסירותם ל'טובת הארץ , ' ארץ שהיא פיקדון מקודש שהניחה ההיסטוריה בידיהם של תושביה ואדוניה הנוכחיים . הקונפליקטים הקטנוניים של הזמן הזה צריכים להתבטל מול האידאלים הנשגבים והנצחיים שהם מורשתה של ארץ הקודש . היה בגישה זו אולי קורטוב של פטרוניות קולוניאלית ; אך בירושלים , עיר הקדושה ללבם של מיליונים סביב העולם והמייצגת אידאלים נשגבים , היה לה תוקף לא מבוטל . אוריינטליזם יהודי כאשר הגיעה השעה לבנות בתי קבע במושבה החדשה מטולה ( אחרי , ( 1896 חשבו פקידי יק"א כי נכון יהיה לבנות לפי המתכונת המקומית , כלומר הערבית . הטעם לכך היה 'כי האחוזה הזאת יושבת בין שכנים רעים , על כן צריך כי המראה החיצון של המושבה יהיה כמראה כפר ערבי לכל משפטיו , לבל ימשוך אליו את עיני העוברים . ' בטיעון זה יש יותר משמץ מן ההיגיון הרגיונליסטי הקולוניאלי . סגנון הבנייה המקומי נתפס כאן כהכרזה 28 ו 0 _^ 8 ( א Country Life , 70 . no . 1815 ( October 1931 ) , pp . 4 . A Crusader Castle ofToday 29 C . Hussey , כל הפרשה מתוארת בפירוט אצל " בךארצי , המושבה העברית בנוף _א _- _^ _ישראל , 1914-1882 ירושלים , 1988 עמ' . 120-117 המובאה מדברי פקידי יק"א מצוטטת שם מתוך א"ש _הירשברג , בארץ המזרח , וילנה תר '' ע , עמי . 64

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר