מנהיגות ומוסדות פוליטיים ערביים־פלסטיניים בתקופת המנדט

עמוד:125

השכלה והוראה לכול : מן הדמויות שמופיעות כאן למדו בה הן חאג' אמין והן עז א דין אלקסאם — אם כי לאוו דווקא המנהיגים של השבאן והאח'ואן . קשה לייחס לאלאזהר השפעה ישירה על התנועות האסלאמיות בפלסטין או בכלל . ההשפעה המצרית על התנועות האסלאמיות התבטאה בהשקפת עולם אסלאמית כוללת יותר , ברצו ן לרפורמה ובכושר ארגון מופלג . היא ניסתה לרוב לפעול במנותק מפוליטיקה אישית או משפחתית . נקודה פרדוקסלית היא שלפעמים נראה שהשפעת שאלת פלסטי ן תרמה יותר לצמיחת הארגונים האלה בתוך מצרים מאשר אלה עיצבו את הפוליטיקה הפלסטינית . יחד עם זאת , פלסטין הייתה תמיד תלויה בין המרכזים האסלאמיים הערביים החשובים יחסית יותר אשר בקהיר ובדמשק . ראוי לציין את המוצא הסורי של עז א דין אלקסאם . פרט ביוגרפי זה מוצנע לפעמים בהיסטוריוגרפיה הפלסטינית , אם כי מקורות מסוימים מבליטים אותו כהוכחה לתקפות של הרעיון הפן אסלאמי . כפי שאמרנו לעיל , המורשת העיקרית של תקופת המנדט , מאותן בחינות שסקרנוה , היא בהגברת המודעות האסלאמית בקרב האוכלוסייה הפלסטינית ; ומכאן גם בתכנים של התנועות והמגמות הלאומיות . כל הניסיונות , גם הכנים ביותר , לשלב במנהיגות הפלסטינית את החוגים הנוצריים נשארו למעשה בעייתיים . חלופות חילוניות , כגון מפלגות פוליטיות אמתיות או איגודים מקצועיים , לא פיתחו תנופה בתקופת המנדט . האידאולוגיות שלהם לא היכו שורשים בלבה של חברה שנשארה דבקה בדת ובתרבות הרוב , בארצה , ובמנהגיה המסורתיים . בפרספקטיבה ארוכה יותר , גם אחרי כל שנות אש"ף מאז שנות השישים לא דעך הגורם הדתי אלא התנדנד , ועלה שוב בימים אלה כדומיננטי בפוליטיקה הפלסטינית . ספק כישלון , ספק החמצה . אין זה פשוט להתיר את הקשר ההיסטורי המסובך , האסנאד ( המקור ההלכתי ) כביכול , של כל הביטויים האסלאמיים מאז תקופת המנדט . יחסי גומלין קיימים בין כל הגורמים האלה , ובין אלה למאוחרים יותר . תנועת החמאס ( 1987 ) רואה את עצמה כהמשך של האח'ואן , מה גם שהיא נשענה בתחילת דרכה בגדה המערבית במידה רבה על מנגנוני הווקף ( כפי שבזמנה עשתה גם הממ"ע . ( דוגמה נוספת : המאבק על האדמות בארץ הקודש נשאר בתוקף , מטבע הדברים . בשנים 1936-1935 קיימה הממ"ע כנסים המוניים נגד מכירת קרקעות ליהודים , ואף הוצאו פתוות ( גם קולקטיביות ) נגדה . חאג' אמין דיבר על פלסטין כאמאנה ( פיקדון ) של אללה בידי תושביה . סעיף 11 של אמנת החמאס , ( 1988 ) מפרט שכל פלסטין היא וקף . ייתכן שמתגלית כאן אסוציאציה של מנסחי האמנה ( קיימת סברה שהיא פרי עטו של שיח' אחמד יאסין ) עם אותן אמירות של חאג' אמין אלחוסייני , והיא מעניינת בגלל השימוש החדשני במושג וקף : מבחינה הלכתית מוסלמית אין הקדשה של ארץ שלמה . הרוח של עז א דין אלקסאם משפיעה גם היא על החמאס ועל תנועת הג'יהאד . היא 7 חסן א נא , המדריך העליון של האח'ואן למד בדאר אלעלום ( שהוקם כמעין סמינר למורים , משקל נגד לאלאזהר , ( וד"ר עבד אלחמיד א סעיד ממנהיגי השבאן למד משפטים בפריז . 8 אין לשכוח שרבים ממנהיגי אש '' ף התחילו את דרכם באח'ואן . 9 קופפרשמידט , המועצה המוסלמית העליונה , עמ' ; 242 השווה : The lslamization of Meir Litwak .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר