מנהיגות ומוסדות פוליטיים ערביים־פלסטיניים בתקופת המנדט

עמוד:118

יהושע פורת : הערות באשר לתנועה הלאומית הערבית הפלסטינית בשנה האחרונה השתתפתי בכמה דיונים בעקבות הרצאות שהושמעו בימי עיון , וקראתי ספרים שראו אור . דברים רבים אשר נשמעו ונכתבו לא מצאו חן בעיני ולא עמדו לדעתי במבחן הפשוט ביותר של האמת העובדתית . לעומת זאת , כאן אני מוכרח להודות כי אני עומד בפני בעיה . לא מצאתי הבדלים גדולים בין הערכותיו של אברהם סלע לבין אלה שלי ביחס לנושא העומד לדיון כאן . לפיכך אעיר רק כמו הערות , או אפילו אציע משפטים אשר סימני שאלה מוצבים בסופם . כאשר כתבתי את ספרי הראשון כיניתיו 'צמיחת התנועה הלאומית הערבית הפלסטינית . ' הראשון אשר לא הבין מדוע הכפלתי את תואר השם וכתבתי 'ערבית פלסטינית' היה המוציא לאור האנגלי שלי . הוא רצה 'ליפות' את השם ולהותיר את שם התואר 'פלסטינית' בלבד ; אך הסברתי לו כי בכך הוא שם לאל את כל מאמץ פרשנותי בספר . לא התכוונתי לומר כי התנועה הלאומית הזאת הצליחה ליצור סינתזה רעיונית וסמלית בין שני רכיבים אלה של זהותה הלאומית . היא לא בנתה ופיתחה אתוס מכונן אשר יש בו יסודות כל ערביים מצד אחד וטריטוריאליים מקומיים מצד שני , שבכוח אתוס זה הוליכה מנהיגות התנועה הזאת את הציבור . הייתה זו תנועה ערבית פלסטינית במובן זה שהיא התלבטה , וממשיכה להתלבט עד היום , בין שני קטבים . היו שנים שבהן נטתה אל הקוטב המקומי , ושנים אחרות שבהן נטתה והדגישה את הקוטב הכל ערבי — הכול על פי הנסיבות המדיניות המק ומיות , המזרח תיכוניות והבין לאומיות המשתנות . היעדר אתוס לאומי מכונן הוא שאפשר את הנדנדה הזאת . לכן אין לדבר על זהות לאומית פלסטינית מובחנת ועל קיום מערכת סמלים ורעיונות מיוחדים . זה היה גורם חשוב לחוסר יכולתה לכונן מנגנון חינוך וגיוס , לגבש כוח פוליטי וחברתי , לבנות מוסדות פוליטיים ולהיאבק נגד מי שנחשב בעיניה לאויב . לפיכך , ההשוואה שנעשתה בין התנועה הלאומית הערבית הפלסטינית לבין היישוב העברי מוטעית לפי דעתי לחלוטין . בניגוד גמור לתנועה היריבה , היישוב העברי פיתח אתוס מכונן , ובמסגרתו התפתח המרכז הארץ ישראלי . לא במקרה נתכנתה קהילה זאת ' היישוב העברי' ולא 'היהודי . ' היום אולי אין זה מקובל ואף לא מנומס להתייחס כך אל היישוב , אך זוהי עובדה שאין להכחישה . אופיו העברי המיוחד של היישוב התבטא במערכת סמלים משלו , בשפה משלו ובאתוס לאומי משלו . בניו הזדהו עם הבסיס הטריטוריאלי שלו ; מנהיגיו כוננו מערכת חינוכית שטיפחה את אהבת _pKn והנהיגה את תגובות פרופי יהושע פורת - מהחוג ללימודי האיסלם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית . חקר ופרסם רבות על התפתחות התנועה הלאומית הפלשתינית בארץ ישראל . ספריו בנושא זה הם ספרי יסוד בלימודה והכרתה של תנועה זו . כן כתב על נושאים נוספים בתולדות היישוב היהודי בארץ .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר