ירושלים — בירת השלטון הבריטי בארץ־ישראל 1948-1917

עמוד:72

היועץ הממשלתי לתכנון ערים בארץ ישראל במחצית השנייה של תקופת השלטון הבריטי , הכין בתקופת מלחמת העולם השנייה תכנית נוספת , החמישית במספר , לפיתוחה של ירושלים . תכנית זאת הייתה מפורטת מקודמותיה אך דומה להן בעקרונותיה הכלליים . התכנית אושרה ב , 1944 והשפיעה על הבנייה בעיר בשנים האחרונות לשלטון הבריטי בירושלים . פעילות ענפה זו של תכנון עירוני , שלא היה לה אח ורע ( חמש תכניות במשך 30 שנה , (! מצביעה יותר מכול על שאיפת הבריטים לקדם את פיתוח העיר תוך דאגה _ליופיה ולבניינה . מהנדסי העיר ירושלים בכל תקופת השלטון הבריטי היו בריטים , והשלטון ביקש להקפיד ככל יכולתו על הוראות הבניין השונות שקבעו את גודל מגרשי הבנייה , גובה המבנים , צורתם וחומרי הבנייה . תושבי העיר לא תמיד התייחסו בהבנה לכוונת השלטונות . היו שראו בהקפדה היתרה אמצעי להאטת קצב הבנייה היהודית בירושלים , ואילו אחרים ראו בה מטרד שראוי לעוקפו . אך העיר נבנתה והלכה לפי הכללים שכוננו הבריטים לטובת הכלל . הנוכחות והשליטה הבריטית בעיר לנוכחות הבריטית בעיר היו גם השפעות יום יומיות . נוכחותה של אוכלוסייה בריטית גדולה ( כמה מאות פקידים ובני משפחותיהם ) בירושלים הביאה ליצירת 'מושבה בריטית' בעיר . הפקידות התרכזה בעיקר בדרום העיר , באזורי הבינוי המפוארים של המושבה הגרמנית שבתיה נתפסו על ידם _, וכן בטלביה ובקטמון , שנבנו בתקופה זו . דרום העיר היה לאזור בריטי אופייני , עם מועדון ספורט , מגרשי טניס , מדשאות ושירותים שונים . רבים מבני העיר ניסו לחקות את סגנון החיים הבריטי בלבוש ובהתנהגות החיצונית , ונוכחותם של הבריטים הורגשה בירושלים יותר מאשר בכל עיר אחרת בארץ . מעורבות הבריטים בחיי היום יום של ירושלים הורגשה בכל אתר בעיר . הבריטים היו — בשוני גמור מקודמיהם העות'מאנים — נושאי דגל הקדמה העירונית . בעוד שבעבר נגררו השלטונות אחר פעולותיהם של גורמים פרטיים בכל הנוגע לפיתוח העיר , הרי שעתה הייתה יזמה ופעילות ממשלתית בכל אתר . הבריטים לא בנו מבנים רבים פרט לאלה שצוינו לעיל , אך מערכת הדרכים והכבישים בירושלים נבנתה למעשה על ידם . הדרכים הישנות , דרכי העפר שהורבצו לפנים במים , פינו מקומן לכבישי אספלט מודרניים שאפשרו תנועה מהירה של כלי הרכב הממונעים שהגיעו לארץ עם הבריטים . בהתאם לתכניות המתאר העירוניות , יזמו השלטונות סלילת כבישים חדשים בעיר וביצעו אותה , בעיקר הכביש המרכזי שחיבר את רחוב הנביאים , רחוב יפו , דרך עזה ותחנת הרכבת . ציר תנועה מרכזי זה , רחוב המל ך ג'ורג' החמישי , תוכנן ונבנה עוד בראשית שנות 20 21 19 / _. S-I 94 _X . London 1448 H . Kendall . Jerusalem : The City , _Pnservatiim and Development during the British Mantluu גי ביגר , 'ירושלים בתקופת השלטון הבריטי / 1948-1917 חי לבסקי ( עורכת , ( ירושלים בתודעה ובעשייה הציונית , ירושלים תשמ"ט , עמ' . 216-183

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר