מירון בנבנשתי

עמוד:55

העולה אל מחוץ לחומה : חברי המשפחות המכובדות שהתבססו בשייח' ג'ראח בצפון _וב וערייה בדרום כבר באמצע המאה התשע עשרה . מעבר דומה התרחש בקרב האוכלוסייה היהודית עם בניית השכונות החדשות של מאה שערים וימין משה , שסימנו את הפרדת דרכיהן של הלאומיות הערבית הפלשתינית המודרנית והמודעות הקהילתית היהודית גם לפני השתרשות הציונות באוכלוסייה היהודית בעיר . יחסו של ג'אוהרייה אל הקהילה היהודית בעיר מורכב יותר . אין ספק שסיפורו צבוע על ידי זיכרונות רטרואקטיביים בדבר ההתנגשויות עם התנועה הציונית בשנות העשרים וב _, 1936 וכן על ידי תפיסה שהושפעה מן המאורעות של מלחמת . 1948 עם זאת הוא מודע לעידן האחר , כאשר השתתף כנער באירועי פורים ( שהוא מתאר אותם בפרוטרוט , כולל התחפושות שלבשו הוא ואחיו חליל , ( וכן בפיקניקים משפחתיים באביב בקבר שמעון הצדיק בוואדי ג'וז . הוא מזכיר גם כמה משפחות ספרדיות שמשפחתו הייתה ביחסי קרבה אתן , ביניהן המשפחות אלישר , חזן , ענתבי , מני ( מחברון ) ונבון . וסיף עצמו ניגן עם כמה מוזיקאים יהודים או התוודע אליהם , כולל שיחאדה , נגן העוד של באדיה מסבני . הוא מזכיר גם את תפקידן הבולט של להקות של יהודי אלפו ( חלב , ( בשם דלתייה , שגרו בירושלים . היו אלה להקות זמר ספרדיות שהופיעו במוזיקה אנדלוסית בחתונות של ערביי ירושלים . הוא עצמו נהג לנגן לפני תחילת המנדט בקהילות יהודיות בסביבות ירושלים . במקרה אחד הוא ליווה בנגינת עוד להקת זמר אשכנזית בביתו של חוג'ה סלמון החייט במונטפיורי ( כלומר , ימין משה , ( בנגנה מה שנדמה היה כמוזיקה מזרחית . הצגתם בערבית את התסכית המפורסם בזמנו 'נעים נעים האל ריחך הייתה מעוותת כל כך שהוא הניח שזוהי 'בלדה אשכנזית חדשה . ' חיקויו הדמוי אשכנזי של שיר זה הפך לפריט מבוקש ברפרטואר הקומי שלו , שהציג אותו לעתים קרובות . הוא מוסי ף בעצב , 'זה היה לפני הופעתה של הצהרת בלפור הארורה . ' התפתחותה של העיר המודרנית לגבי ההיסטוריון החברתי , יומני ג'אוהרייה מספקים גם דיווח בן זמנו על גידול העיר שמחוץ לחומות . למרות ששייח' ג'ראח , ימין משה ו וערייה הוקמו לפני זמנו , וסיף מספר על התפתחותן בתקופת ילדותו של מוצררה ושל אזור ה'מוסקובייה' לאורך רחוב יפו , ולאחריהן טלבייה וקטמון בשנות השלושים . הוא חזה בחנוכתו של רחוב חדש המחבר את העיר העתיקה למוצררה ב , 1906 בחסות ראש העיר דאז פאידי עלמי . התרחבות זאת , ובדומה לה גם בבקעה , הביאה למעברן של מאות משפחות ( שרבות מהן נמנות בשמן ) לבניינים מודרניים המצופים אריחים ובנויים בטון מחוזק בפסי ברזל . בכל הבתים החדשים נמשכה בניית מאגרים למי גשמים בחצרות , כדי לקיים אותם בקיץ הארוך והיבש של ירושלים . בשכונות אלה הופיעו לראשונה סממני המודרניות : חשמל ( שהוכנס לראשונה למתחם נוטר דאם ממול לשער החדש , ( מכוניות על רחוב יפו , הסינמטוגרף , ומעל לכול — הפונוגרף , שאפשר לג'אוהרייה להכיר את עולמם של סלמה חיג'אזי וסעיד דרוויש . הזיכרונות מקדישים חלק נכבד לחיי המוזיקה והאמנות בירושלים בתקופה העות'מאנית . הוא כולל רשימה ארוכה של בוני עוד , רקדנים וזמרים . רבים מהם הופיעו כלהקות משפחתיות בחתונות מקומיות ולאחר מכן , בתקופת המנדט , בקפה / קברט מחוץ לחומות . בשילוב עם המאסף שלו על הטיפולוגיה של המסורות המוזיקליות שהיו קיימות בפלשתינה

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר