מירון בנבנשתי

עמוד:52

וכך שהמודעות הדתית הוגדרה במונחים אתניים דתיים — וגבולותיהן של זהויות אלה גם הם הותוו לפי אזורי מגורים בתוך גבולות הרבעים של העיר העתיקה . העיר המחולקת לרבעים תאמה על פי גישה זאת לחלוקות האתנו דתיות של ארבע הקהילות : המוסלמית , הנוצרית , הארמנית והיהודית . מרכזיהם של רבעים אלה היו סגורים פחות או יותר , מוגדרים פיזית ונתמכים במנגנונים של עזרה הדדית , התמחות באומנויות , חגיגות טקסיות , מערכת חינוך פנימית , ומעל לכול בכללי האנדוגמיה של הדת . למרות שהייתה קיימת בעיר מידה רבה של יחסי גומלין בין הקהילות , אלה היו מוגבלים בעיקר לשוק ולביקורים חברתיים טקסיים . מנקודת מבט זאת , המודרניות של העיר נראית כתוצאה של התפוררות המערכת העות'מאנית לאור ההשפעה המשולשת של החדירה האירופית , ההגירה היהודית ותכניות המודרניזציה של המנדט הבריטי . אשתמש בהצגת הדברים כאן בקריאה שלי ב'זיכרונות וסיף ג'אוהרייה' ( Jawhariyyeh . Memories Wasif ) כדי להצביע על חולשה משמעותית בפרדיגמה זאת : ראשית , באמצעות הטענה שהמודרניות של ירושלים הייתה תופעה של דינמיקה פנימית בתוך העיר העות'מאנית ; שנית , באמצעות ההנחה שהמבנה החברתי של העיר המוקפת חומה היה נזיל בהרבה ממה שנהוג להאמין , ושהשיטה של רבעים החופפים לאמונות הדתיות היא עצמה תוצאה של תקנות קולוניאליות בריטיות שנכפו על העיר באורח רטרואקטיבי . קריאה בנרטיבים מקומיים כמו זה של ג'אוהרייה , שאין לו כל עניין מיוחד אידאולוגי או תפיסתי מכיוון שכתב את הנרטיבים לעצמו , כופה עלינו לחשוב מחדש על קטגוריות הניתוח ובסופו של דבר לעצב מחדש בדמיוננו את ההיסטוריה החברתית של העיר . בהתבססי על זיכרונותיו של ג'אוהרייה , אציע שתי אפשרויות לחשיבה מחדש : האחת טוענת שההרכב הקהילתי של העיר העתיקה היה שונה בתכלית מן הניתוח המקובל שלפיו המבנה הדתי הוא המסמן הבסיסי של זהות מקומית . אני מציע במקום זאת הופעת צורות חדשות של זהות שבהן ה'מחלה' , ( Mahallah ) או השכונה המקומית , ממשיכה להיות המסמן המרכזי , תוך שקיים בה מעבר משמעותי של מודעות ביךקהילתית ולאומית החוצה קווים כיתתיים . נוכל אולי להתייחס למודעות זאת כקובעת את המודרניות המוקדמת של ירושלים , וזאת שסללה את הדרך לזהויות המתחרות זו בזו בתקופת המנדט . מה שגורם לה להיות 'מודרנית מוקדמת' הוא מעטפת של רשתות קשרי פטרונות הטבועות בחייהם של אנשים כמו ג'אוהרייה , שהזדהה עם מעגל קוסמופוליטי של סופרים ומציגי תרבות . הזירה השנייה לחשיבה מחדש על המודרניות של העיר מתמקדת באופייה של הדתיות העממית אשר חגגה את חגיהם של קדושים עירוניים באורח הטיפוסי לסינקרטיזם ולכלאיים . כלאיים כאלה היו הכרחיים לזהות הערבית הטרום ציונית של ירושלים , אשר שילבה באורח מרהיב מסורות נוצריות , מוסלמיות ויהודיות , כמו גם חגיגות שיוריות של דתות טרום מונותאיסטיות . בהשתמשי במונח 'כלאיים' לתיאור הזירה התרבותית בתקופת מלחמת העולם הראשונה , אני מודע לבעיות הקונספטואליות השונות . השימוש הנפוץ במונח זה מתייחס לריבוי של זהויות רב אתניות החולקות מרחב אחד , ויוצרות צורות תרבותיות של תערובת כתוצאה מפעולות הגומלין ביניהן — ההתייחסות כאן היא לסגנון חיים , לקודים של לבוש , למטבח ,

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר