ב־.2 מאפייני ה'ביוגרפיה' של ירמיהו: מקום חיבורה, מקורותיה ומטרות כתיבתה

עמוד:375

שני הסיפורים נובע מהמועד שבו נכתב המקור , מהידע של מחברו את פרטי המאורעות וממידת הפירוט שבו תיאר את האישים הבבלים שפעלו ביהודה , את המקום המדויק שממנו הוצא הנביא וכו . ' שני המקורות שולבו כבר בזמן עריכת ה'ביוגרפיה . ' שוב ובאופן מקיף יותר נערכה פרשה זו בשלב מאוחר יחסית , בעת עריכתו וארגונו של הספר כולו . הכוונה העיקרית של עורך ה'ביוגרפיה' הייתה לעמת את גורלו של ירמיהו עם גורלו של בית דוד , גורלה של ירושלים וגורל תושביה . כדי לממש את כוונתו הוא שיבץ את לט 12-11 מיד לאחר תיאור החורבן ולפני פרשת שחרורו של ירמיהו מכלאו . שתי הגרסאות בדבר שחרורו של ירמיהו הובאו בפסוקים 13 ו . 14 גרסאות אלה שולבו באמצעות שינוי שמות השרים והוספת שמו של נבוזראדן . עקב כך נוצר רצף שבו 'רב טבחים' ועמו 'כל רבי מלך בבל' פעלו לשחרור הנביא מ'חצר המטרה ' . ' כדי להדגיש את ההבדל בין המתנגדים לירמיהו , שדרש להיכנע לבבלים , לבי ן תומכיו , נוספה בשלב מאוחר יותר הנבואה לעבד מלך הכושי ( לט . ( 18-15 תחיבתה של נבואה זו קטעה את רצף הסיפור , שכן לפי הכותרת ( פסוק ( b 15 היא נאמרה בשעה שירמיהו עדיין היה עצור ב'חצר המטרה . ' אולם קושי זה רק מדגיש את המסר המרכזי בנבואה : הצלתו של עבד מלך הכושי מגורלה של העיר ושל העם היושב בה ' כי בטחת בי' ( פסוק . (( 3 _^ 8 גורלו של הנביא מוצג בחיבור כאות רב חשיבות לצדקת דרכו , ושחרורו בא להמחיש את 'הצדק האלוהי . ' החורבן נתפס כעונש למי שלא שעה לאזהרות החוזרות ונשנות . דאגתו של האל לגורל הדבקים בו ( ובכללם _עבד מלך הכושי ) מדגישה הדגשה יתרה את מקומו באירועים . נראה אפוא ששחרורו של הנביא ממאסרו היה נקודת ציון חשובה מבחינה רעיונית . סביר להניח כי היו אישים נוספים , ואולי גם קבוצות , 157 יש להביא בחשבון את האפשרות ששני מחברי המקור ידעו את פרטי ההתרחשות , אבל רק אחד מהם שילב אותם בחיבורו . מבחינת הדיון כאן אץ הבדל גדול בין שתי אפשרויות אלו . 158 שלב עריכה זה נושא מאפיינים דויטרונומיסטיים ברורים , ואפשר לקשור אותו לעריכה של המאה הה' לפנה"ס , שבה גובש מבנה הספר ועוצבה צורתו הבסיסית . על שלב זה ראו את הדיון שלעיל , עמ' 159 . 348-343 החזרה הכפולה על הפועל 'וישלח' ( פסוק , ( a 13 ' וישלחו' ( פסוק ( a 14 מדגישה את כוונת העורך ליצור רצף אחיד של מהלך ההתרחשויות ( רופא , תשמ"ג _, עמ' . ( 174 על מקומו של פסוק 13 בעריכת הטקסט ראו : ינזן , , 1973 עמ' ; 118 הולדיי , , 1989 עמ' 160 . 269 יש שני מקומות שבהם הייתה נבואה זו יכולה להשתבץ : אחרי לח 13 ( רודולף , , 1947 עמ' ( 229 או לפני לח a 28 ( הולדיי , , 1989 עמ' 161 . ( 281 הנחה מקובלת למדי במחקר היא שהנבואה הוזזה לכאן כדי להדגיש את מימושה ואת הפער בי ן גורלם של ירמיהו _ועבד מלך הכושי לגורל צדקיהו וההולכים בדרכו . ראו : פולץ , , 1928 עמ' ; 344 רודולף , , 1947 עמ' ; 229 קסלר , , 1965 עמ' ; 286-285 קלמנטס , , 1988 עמ' ; 227-226 הופמן , תשס"א , עמ' . 704

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר