ב־.2 מאפייני ה'ביוגרפיה' של ירמיהו: מקום חיבורה, מקורותיה ומטרות כתיבתה

עמוד:373

שחזור כזה של הדברים נראה נכון גם מבחינת הרצף הכולל , שכן כך יוצא שדברי נבוזראדן כללו השוואה של גורל העיר וגורל הנביא , ואילו התחיבה לתוכם כללה רק את ההסבר לגורלה הקשה של ירושלים . לשיבוץ הקטע מתוך נבואת ירמיהו באמצע דברי נבוזראדן חשיבות רבה מבחינה רעיונית , שכן יש בו כדי להסביר את הרעה שהביא ה' על עירו ועל עמו : חטאי העם וסירובם לשמוע לאזהרות שנמסרו להם . זה המסר העובר כחוט השני בפרשה זו , ושילובו בתיאור האירוע הוא טכניקה המוכרת בספרות הדויטרונומיסטית . יש להניח כי לעורך היה חשוב להדגיש את המסר שבדברי _נבוזראדן , והוא שיבצם במעבר מגורל העיר לגורל הנביא . עוד עולה מכך שדברי נבוזראדן הופנו לירמיהו בגוף שני יחיד , והם עומדים בסימן הפער שבין גורל העיר , שהוא עונש מאלוהים ( פסוקים , 3-2 פרט לתחיבה שבפסוק , ( b 3 לבין גורל הנביא , שגם אותו קבע האל . המסקנה משלוש תוספות מאוחרות אלה , פרי עטו של העורך המאוחר , היא שהסיפור המקורי , שנוסף ל'ביוגרפיה , ' כלל רק את דברי נבוזראדן לירמיהו ( מ . ( 5-4 , a 3-2 ובנוסח המקוצר שמופיע בגרסת השבעים . הפתיחה לדברי נבוזראדן ( פסוק ( a 2 מיוחדת במינה מבחינה לשונית . אות היחס 'ל' מציינת את יחס הפעול , במשמעות של ' את' ( והשוו : שמואל ב , ג ; 30 איוב ה . ( 2 ההקבלה ל לט 14 מבהירה שכוונת הכתוב היא לרמז על הוצאת ירמיהו מכלאו , אולם השחרור עצמו אינו מתואר . גם המקום שאליו הובא ירמיהו לא מצוין , ורצף הפעלים ב מ ' ) 2 ויקח ... ויאמר (' ... ממחיש את ההתמקדות בדבריו של 'רב טבחים . ' בפתח דבריו הוא קובע שגורל העיר נקבע בידי האל ( פסוק , ( pb 2 ומה שהאל קבע הוא בדיוק אשר אירע ( פסוק . ( a 3 זה הרקע לשחרור ירמיהו מאזיקיו ( פסוק , ( a 4 ולהצגת שתי האפשרויות העומדות בפניו : את הביטוי 'חטאתם לה" השוו גם לדברים ט , 16 ואת הביטוי 'ולא שמעתם' ראו גם בדברים מב 21 ( והשוו לדברים א ; 43 ט . ( 23 עוד יש לציין שהביטוי 'הדבר הזה' אופייני לספר ירמיה וחוזר בו 16 פעמים . 150 היחס בין שני הפעלים ' ) ויקח ... ויאמר (' ... מדגיש את הדיבור הישיר אל הנביא לאחר שחרורו מבית הסוהר . לא ניתן להתעלם מהדמיון שיש בין סדר הפעולות הזה לסדר הפעולות המתואר במפגשים של ירמיהו עם צדקיהו ( לז ; 17 לח . ( 14 הקבלה זו מדגישה שוב את המגמה להעמיד את התנהגותם של נבוכדנאצר ושריו כנגד התנהגותם של צדקיהו ושריו . 151 הפועל 'ויבא' שבראש פסוק 3 אינו מובן בהקשר זה . הוא נקשר אולי לפועל 'ויקח' שבראש פסוק . 2 אפשר שחסרונו בשבעים הוא תוצאה של השמטת מילה בעייתית . קשה להסביר גם את ההשמטה של 'כאשר דיבר , ' וראו על כך את ההצעות של ינזן , 1973 ) עמ' ( 53 , 22 והולד" , 1989 ) עמ' . ( 270 152 הפועל 'פתחתיך , בצורתו זו , הוא יחידאי . על 'אזקים' ראו גם _ב מ . 1 העובדה שהמילה נזכרת רק בשני מקומות אלה , מחזקת את ההנחה שההרחבה בכותרת נשאבה מכאן . 153 מבחינה לשונית יש סימטרייה בין שתי האפשרויות . 'אם טוב בעיניך לבוא אתי בבל ... ואם רע בעיניך לבוא אתי בבל . ' ... בנוסח השבעים חסר כל החלק שאחרי התנאי השני ' ) ואם רע . (' ... התוצאה היא שהאפשרות השנייה שניצבת לפני ירמיהו מתוארת בפסוק . 5 סביר להניח כי בעריכה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר