ב־.2 מאפייני ה'ביוגרפיה' של ירמיהו: מקום חיבורה, מקורותיה ומטרות כתיבתה

עמוד:372

לירמיהו , מתעלם ממבנה הטקסט וממגמתו . הסבר שונה נתן רודולף . לטענתו , יש לקשור פסוק זה לפתיחה של הספר ( א , ( 3-1 שבה ניתנת הגדרה כרונולוגית לדברי ירמיהו עד החורבן . נראה אפוא שהעורך המאוחר של הספר ראה צורך לפתוח בכותרת חדשה לפרק הבתר גלותי , שלשיטתו התחיל בנקודה זו . הדמיון להערות העורך שניתנו במקומות אחרים ( לב ; 1 לג ; 1 לד ; 1 לו 27 וכר ) מחזק הנחה זו , וכך גם העובדה שפסוק זה הוא המשך הנבואה שב לט . 18-15 גם בנבואה זו יש לראות תחיבה מאוחרת של העורך . התוספת השלישית היא פסוק 3 בפרק מ . לשונו ותוכנו חריגים ברצף דבריו של _נבוזראדן , מה גם שבפסוק a 3 יש מעבר לדיבור בגוף שני רבים ( בניגוד לדיבור בגוף שני יחיד בשאר הפרשה . ( מרבית החוקרים והפרשנים שהתמודדו עם בעיה זו , הציעו שחזור של שתי גרסאות מקוריות ובלתי תלויות , ששולבו כאן : הסיפור על דברי נבוזראדן לירמיהו והנבואה של ירמיהו . הולדיי , בעקבות ברייט , הציע לראות את ראשיתה של נבואת ירמיהו בפסוק b 2 ( והציע לתקן 'אלהיך ל'אלהיכם ( ' ואת המשכה בפסוק . 3 אולם גם הסבר זה אינו מניח את הדעת . סביר יותר שמנבואת ירמיהו נתחב רק הקטע של ... ' ) b 3 כי חטאתם לה' ולא שמעתם בקולו והיה לכם הדבר [ קר [ ' הזה , ( ' אשר מחציתו השנייה אינה נזכרת בנוסח השבעים . תימוכין להצעה זו יש במקבילה המדויקת לקטע זה בנבואה השלמה יותר שב מד . 23 142 על הניסיונות להרמוניזציה בין התיאורים הסותרים או לתיקון הטקסט של פסוקים 6-2 ועל ראיית חלקו כנבואה של ירמיהו , הנקשרת לפתיחה שבפסוק , 1 ראו : ברייט , , 1965 עמ' ; 246-244 תומפסון , , 1980 עמי ; 652-651 הולדיי , , 1989 עמ' . 294-293 , 281 ראו גם את הערותיו של מוילנבורג אצל : _מקקאון , , 1947 עמ' . 32-30 על הוויכוח במחקר אם נבואתו של ירמיהו מתחילה ב מב 7 או אולי משובץ קטע מנבואתו בפסוקים , 3-2 ראו את סיכומו של קסלר , , 1965 עמ' 143 . 288 ראו רודולף , , 1947 עמ' . 227 למעשה , פתרון זה כבר הציע רד"ק ( בפירושו ל מב , ז , ( וראו על כך הופמן , תשס"א , עמ' 144 . 713 ראו : קסלר , , 1965 עמ' ; 289-288 מוילנבורג אצל : _מקקאון , , 1947 עמ' . 30 145 על הבעיות הלשוניות שבנאום זה ועל הקשר האפשרי שלו לכותרת שבפסוק 1 ראו : _ינזן , , 1973 עמ' ; 53 , 22 הולדיי , , 1989 עמ' . 170 על נאום נבוזראדן ראו את הערתו של דוהם , , 1901 עמ' . 313 146 על הצעותיהם של פולץ , רודולף , ברייט ואחרים , ראו בסקירה של הולדיי , , 1989 עמ' 147 . 281 ראו : כרייט , , 1965 עמ' ; 244 הולדיי , , 1989 עמ' 148 . 281 למרות הקשר ההדוק של 'דיבר' עם 'כאשר דיבר , ' נבואה זו עדיץ חסרה ומנותקת מהקשרה המקורי . כך למשל לא ניתן להסביר את 'הדבר הזה' ( פסוק , ( b 3 שנראה מנותק מכל הקשר . קבלתה של הצעה זו מחייבת לתקן גם את ראשית דבריו של נבוזראדן בפסוק 149 . 4 לשון הביטוי , הרעיון שלו ואף אופיו הלשוני , מקבילים לנבואה שבפרק מד , והדבר חורג מעבר להקבלה של הביטוי הספציפי הזה . ראו את ההשוואה בין מ b 3 לבין מד ... ' _-. bj 0 : a 23 כי חטאתם לה' ולא שמעתם בקולו והיה לכם הדבר הזה ' ... מד ... ' : a 23 ואשר חטאתם לה' ולא שמעתם בקול ה ... ' על כן קראת אתכם הרעה הזאת ' ...

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר