ב־.2 מאפייני ה'ביוגרפיה' של ירמיהו: מקום חיבורה, מקורותיה ומטרות כתיבתה

עמוד:366

' הביוגרפיה' הוא נתחב לנקודה שבין שני המפגשים של ירמיהו והמלך . כך נוצרה פרשה סימטרית שבה הנביא נאסר שלוש פעמים , ולאחר כל מאסר מתרחש מפגש עם המלך , המביא לשחרורו . תחיבתו של הסיפור יצרה סדרה נוספת של התרחשויות , שהיא לכאורה העילה לפגישה השנייה , אולם הבעיה העיקרית שנוצרה בגלל תחיבה זו היא כאמור התירק הבלתי מתאים שמופיע ב לח ' . 26 הכפילות שנוצרה בין שני הסיפורים ששולבו בפרשה מחזקת , לדעתי , את המהימנות ההיסטורית של המתואר בהם . העובדות הבסיסיות שנמסרו בשניהם משלימות את המידע המצוי במקורות אחרים על ימי החורבן , והפרט ההיסטורי העיקרי שנוסף בפרשה זו נוגע למסע המצרי שהביא להפסקה זמנית במצור הבבלי . זהו הרקע לניסיונו של ירמיהו לצאת מירושלים לכיוון חבל בנימין ( לז ( 14-12 ולרצונו להצטרף לציבור היהודי שחי באותו זמן בחבל ארץ זה . כפי שעלה מהשחזור ההיסטורי של ימי המצור הבבלי , התכנסו במצפה ובסביבתה מי שהשלימו עם השלטון הבבלי והתנגדו למרד , או לפחות לא ראו בו טעם . סביר להניח שלאחר ההפוגה במצור הבבלי יצאו מהעיר מי שלא האמינו עוד בסיכויי המרד , ונוצר מצב שבו העם היה מחולק לשניים מבחינה חברתית ופוליטית : תומכי הכניעה לבבלים היו מחוץ לירושלים והתומכים בהמשך המלחמה , רובם תושבי ירושלים ומעילית העם , נותרו בעיר הנצורה . מצב עניינים זה יכול להסביר את בדידותו של הנביא , וחיזוק לכך מספקת השאלה הרטורית שהוא מפנה למלך ( לז : ( 19 'ואיה נביאיכם . ' שאלה זו באה להוכיח את צדקת ירמיהו בעבר ( השוו : ב ; 28 יז , ( 15 ויש בה ככל הנראה להעיד על מצב שבו המשיכו הנביאים ה'אופטימיים' לשאת את דבריהם בחופשיות , אף על פי שהטעו בהינבאם כי 'לא יבוא מלך בבל עליכם ועל _pxn הזאת . ' לעומתם , הנביא שאיים במסע הבבלי וחזה אותו — נאסר . המקור של תיאור קורות ירמיהו לאחר החורבן ומטרת כתיבתו מבחינה ספרותית התיאור הכפול של שחרור ירמיהו מ'חצר המטרה' ( לח ; b 28 לט ; 18-11 , 3 מ ( 6-1 הוא הבעייתי והמסובך ביותר ברצף ה'ביוגרפיה . ' ואלה הבעיות 121 בעיה זו מעידה לרעתי על החשיבות הגדולה שהייתה בעיני העורך לפגישות בין הנביא למלך , בעיקר בשל היותן במה לנבואות שנאמרו בהן . חשיבות זו מתבטאת גם בשתי הנבואות ששובצו במבוא לפרשה ( לז . ( 10-6 122 לדעתי , אי ן לפקפק במידע שנמסר בהערות העורך ( לז , ( 11 , 5 שכן מסע זה הוא שעומד בבסיסה של נבואת ירמיהו שבפסוקים , 10-6 והוא הרקע לניסיונו של הנביא לצאת מירושלים ( פסוקים . ( 16-12 למאורע זה אפשר גם לקשור את הנבואה שב לד , 22-12 והמסע המצרי מסביר את הפרת הברית , עם שעבודם המחודש של העבדים והשפחות ( לד . ( 11-8 לנושא זה ראו : קלמנטס , , 1988 עמ' ; 288 האלו , , 1995 עמי ; 94-79 הופמן , תשס"א , עמ' , 651-648 ושם ספרות נוספת . 123 ראו לעיל , עמ' 124 . 118-110 לנושא זה ראו תומפסון _, , 1980 עמ' . 637

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר