ב-1. מבוא לספר ירמיה

עמוד:352

ממלכת בבל , ( המשכו במהלך המאה הה' לפנה"ס וסופו בתקופות ההלניסטית והרומית . ג . סיכום בראשית סעיף זה הוצג הצורך לבחון שתי שאלות יסוד : דרך כתיבתו , גיבושו ועריכתו של ספר ירמיה , ותולדות גלגולי הטקסט של ספר זה עד חתימתו הסופית . בדיון שלעיל לא הייתה כוונה לסקור את כל תולדות המחקר , אלא לציין את אבני הדרך בו ולנסות לגבש תפיסה כללית שתוכל לשמש נקודת מוצא בניתוח הפרקים הרלוונטיים למחקר זה . ואלה הנקודות העיקריות שעלו מן הדיון ? ( א ) נבואותיו של ירמיהו הן הבסיס לספר ירמיה . יש להניח שדבריו הועלו על הכתב בסמוך לזמן שבו הם נאמרו . חלק מדברי הנביא קובץ וגובש בקובצי נבואות . אפשר שקבצים אלה נכתבו על רקע אירועים מיוחדים או בנקודות מפתח בתולדות העם ובחיי הנביא . ( ב ) המגילות הכתובות עובדו קודם ששולבו בספר ירמיה . סביר להניח שגם בשלב גיבוש הספר נערכו המגילות ביסודיות . חלק מהנבואות שולב במסגרת הרעיונית של העריכה הדויטרונומיסטית , גם אם הרעיונות של העריכה לא תמיד תאמו את רוח דברי הנביא . ( ג ) זמן כתיבתם של מרבית קטעי הפרוזה מאוחר לזמן שבו הועלו הנבואות על הכתב . במערך זה שולבו מסורות עממיות , בצד סיפורים שבאו להראות את חשיבותו של הנביא ואת נכונות נבואותיו . הפרוזה קרובה לנבואה הן בשפתה והן ברעיונותיה , היא מושפעת ממנה , ובכמה מהמקרים אף מבוססת עליה . עוד ראיות לזמנם המאוחר של הסיפורים הביוגרפיים ההיסטוריים הם ההאחדה של סיפורים כפולים והשילוב של מסורות שונות כבר בטקסט הראשוני . ( ד ) סביר להניח שכמה מקורותיו של ירמיהו ערב החורבן ואחריו נכתבו בידי אחד ממקורביו ומעריציו של הנביא . ההקשר המתבקש הוא לברוך , אך נראה שהגיבוש 60 ראי : לוסט , , 1981 עמ' ; 142-119 טוב , תשנ"ט , עמ' . 61-60 61 ראו : רופא , תשמ"ו , עמ' , 1991 ; 310 עמ' ; 315-307 שנקר , , 1994 עמ' ; 293-281 פיובנלי , , 1995 עמ' ; 49-35 פרי , , 1998 עמ' . 82-69 בהקשר זה השוו למשל את הרעיונות המרכזיים ואת המקומות הנזכרים בירמיה יז ; 27-19 לא 39-37 עם אלה שבספר נחמיה ( ובהקשר הגאוגרפי השוו בעיקר ל יג . ( 22-15 ראו : לונדבום , , 1975 עמ' ; 6-5 טוב , , 1981 עמ' 1167-166 הולדיי , , 1989 עמ' 62 . 8 לנושא זה ראו הופמן , תשס"א , עמ' 63 . 62-60 לנושא זה ראו את ההבחנה המוצדקת שעשה הופמן ( שם , עמ' ( 63-62 כץ הסוגים השונים של קטעי הפרוזה . 64 לנושא זה ראו את הדיון שלהלן , עמ' . 366-357

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר