ב-1. מבוא לספר ירמיה

עמוד:346

יותר שהועברו קודם לכן בעל פה . עבודתו של ניקולסון חיזקה קו זה , והושם בה דגש על מקומו של הדויטרונומיסט בעריכה הסופית ובגיבוש הגוון הרעיוני של הספר . לטענתו , הסיפורים על תולדות הנביא נערכו בשלב מאוחר יותר , בפרקי זמן מוגדרים ובהקשרים היסטוריים ידועים , כדי להאיר כמה אפיזודות מחייו . מקורם של סיפורים אלה בחוגים שונים ובתקופות שונות , והם התפתחו בהדרגה , ולאורך זמן רב . מובן מכך שלדעת ניקולסון לא ניתן לייחס אותם לאדם אחד כמו ברוך או להפרידם לשתי ' תעודות' . ( C-B ) לדעתו , לעריכה הייתה מטרה חינוכית ודתית , והיא נועדה ללמד את בני הדור שלאחר החורבן כמה לקחים מרכזיים , אשר ניתן להפיקם מסיפור קורותיו של הנביא , כמו למשל : מרכזיותה וחשיבותה של הנבואה , בעיית נביאי השקר ובעיקר התוצאה של אי ציות לחוקים ולמצוות . לטענתו , יש בעריכה זו ניסיון של האסכולה _המשנה תורתית לפרש את נבואותיו של ירמיהו ומסריו ברוח דבריהם . מחקרו של ונקה הוא המשכו של הקו שנקטו חוקרי שנות השישים והשבעים , הן בראיית תולדות התפתחות המקורות שמהן הורכבו פרקי הפרוזה , והן בראיית הסיבות לגיבושם ולעריכתם של מקורות אלה . ונקה חלק על כך ש'תעודה 'B נכתבה בזמן אחד ובידי אדם אחד , ומצא בה שלושה מעגלים ספרותיים שנכתבו בידי חוגים שונים . החשיבות של מחקר זה הייתה בהדגשת העובדה שתהליך עריכתו וגיבושו של הספר היה תהליך ספרותי . את הקו הזה המשיך וגיבש תיל , וראו להלן . 17 יחידות אלה מקבילות ל'מערכי המסורות' של אנגנל ו א-כד ; כו-לה ; לו-מה ; כה + 13-1 מו-נא ( ריצ'ל , , 1966 עמ' . ( 125-122 לדעתו של ריצ'ל ( שם , עמ' , ( 131-130 , 125 , 24 הנבואות הן שהועלו בתחילה על הכתב . הפרוזה עברה תהליך ארוך יותר של מסירה , רובה בעל פה . רק בשלב מאוחר יחסית גובש החומר , ונוצר הספר בצורתו המוכרת לנו . 18 ניקולסון , , 1970 ובעיקר בעמי . 20-17 19 לביקורת על נקודה זו ראו אוברהולט , , 1972 עמי 20 . 462-457 ראו ניקולסון , , 1970 עמי . 50-48 על רקע זה טען תומפסון , 1980 ) עמי , 43 והערה , ( 51 שזו שכבת עיבוד שנייה של הטקסט ברוחה ובלשונה של היצירה המשנה תורתית , לשון שבה השתמשו ברוך וירמיהו בעצמם . 21 ונקה , 1971 ) עמ' ( 95-94 הגדיר שלושה מקורות שונים שמהם הורכבה 'תעודה / B ואפיין אותם . לדעתו , המקור הראשון נמצא בפרקים לז-מד , ובא לתאר את הראליה של חיי ירמיהו כנביא ( שם , עמ' . ( 156-155 המקור השני נמצא ב יט -1כ ; 6 כו-כט ; לו , ומטרתו להראות את נכונות דבריו של הנביא ( שם , עמ' . ( 156 המקור השלישי , נמצא _ב מה 5-1 וב נא , 64-59 וספק אם זהו מקור עצמאי או חלק משלב העריכה של המקורות האחרים . ונקה המשיך גם בשלילת הגישה הרואה בברוך את העורך של חלק זה . לטענתו , במקרה כזה הייתה צפויה הרחבה בתיאור קורות ירמיהו במצרים ( שם , עמ' . ( 146 על טענתו שעריכת הטקסט נעשתה בידי אחד מאנשי האדמיניסטרציה של גדליהו במצפה ראו להלן . על הדרך והמטרות שהוא רואה בגיבוש המערך הספרותי הזה ראו ונקה , שם , עמ' . 156-155 , 150 , 140 , 133 22 תיל ( 1981 ) הדגיש שהספר הוא תוצר של עבודת עריכה ספרותית של חומר מגוון . כמו כן מחקרו נשען על עבודתו של ניקולסון , שכן אף הוא מניח שצורתו הסופית של הספר ניתנה לו בידי הדויטרונומיסט .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר