א־.1 מבוא להיסטוריוגרפיה המשנה־תורתית

עמוד:316

סוף ימי יאשיהו ( מלכים ב , כג ( a 25 ונמשך בתיאור קורות ממלכת יהודה עד החורבן . בעת כתיבת התיאור וכחלק בלתי נפרד מכך ערך Du _2-n מחדש את החיבור הקדום ועדכן אותו , ואף תחב לתוכו קטעים שבהם הוצב התנאי להבטחת הנצח לבית דוד . נתחבו גם הנאומים והסיכומים שבהם ההנחה כי החורבן עתיד לבוא , והובעה הקריאה לחזרה בתשובה בזמן הגלות . המאפיין העיקרי של קטעים אלה הוא המסר הטמון בהם , ולאור זאת מובנת הערכתו של קרוס , שה _ םס הוא תיאור לקוני , החסר את היצירתיות שיש בחיבור של _n _Dtr' ונעדרים ממנו מאפיינים ספרותיים ורעיוניים שהיו מרכזיים בחיבור הקדום : , מוטיב הבטחת הנצח לבית דוד ורעיון הנבואה והתגשמותה . לשיטתו , חיבור זה הוא בעיקר השלמה של התיאור ההיסטורי . הוא מצא בו רק שלוש הערות תאולוגיות ( כג _; 27-26 כד , ( 20 , 4-3 שתיים מהן מאשימות את מנשה בחורבן . ועוד הוא הדגיש שלא נזכר בו אף נביא ושאין בו שום אמירה באשר לריכוז הפולחן . תמיכה בהבחנותיו שממלכת יהודה נמצאה בתהליך מתמיד של ירידה לקראת החורבן , והוא שמבטא את ההרגשה הפסימית המנוגדת ניגוד מוחלט לטון החיובי המאפיין את התיאורים על תולדות ממלכת יהודה עד לאותו זמן . לדיון כנושא זה ראו : נלסון , , 1981 עמ' ; 123 _לבנסון , , 1984 עמ' ; 361-353 _בקינג , , 1990 עמ' . 293-292 44 על נקודה זו כבר עמד פרידמן 1981 ) א _, עמ' 1981 ; 8-7 ב , עמ' , ( 171 שקשר את כג , Dtr _^ b 25 והראה את חשיבותו הרעיונית בהיותו החוליה המקשרת את יאשיהו למשה . ראו על כך גם את דבריו של מקנזי , 1991 ) עמ' . ( 137-136 לשאלת נקודת הסיום של ה ! _' _1 _ס ונקודת הפתיחה של _n _ Dtr ראו ואךקוילן , , 1996 עמ' , 48-43 ושם ביקורת על קביעתו של קרוס וממשיכיו , וספרות נרחבת , וככלל זה הצגת הגישות השונות שרווחו במחקר . 45 לעומת טענה זו , ראו את דבריו של נלסון , 1981 ) עמ' . ( 69-65 על הקטעים המרכזיים שנערכו , לדעת קרוס , מחדש ראו קרוס , , 1973 עמ' , 287-285 והערה , 49 ובהמשך לכך : מקנזי , , 1991 עמ' , 7 הערה ; 145-135 , 11 אייניקל , , 1996 עמ' . 16 לסקירת המחקר בנושא זה ראו אובריאן , , 1989 עמ' , 7-6 הערה 46 . 17 לנושא זה ראו קרוס , , 1973 עמ' 47 . 289-285 שם , עמ' 48 . 288 על המוטיבים האלה כבר עמד כאמור פון ראד , וראו על כך את סיכומו של פרידמן 1981 ) א , עמ' 1981 ; 10-6 ב , עמ' . ( 172-167 בנוגע למוטיב הנבואה והתגשמותה ראו את ביקורתו המוצדקת של ואן קוילן , 1996 ) עמ' ( 46 והפנייתו להגשמתה של הנבואה במלכים כ , כד . 2 49 לנושא זה ראו את מחקריו של פרידמן 1981 ) א , עמ' 1981 ; 6 ב _, עמ' . ( 174 גם ונוני , 1985 ) עמ' ( 362-357 עמד על השינוי שיש כחיבור המאוחר בשימוש במונחים הקשורים לפולחן , אולם ראו ביחס לכך את דבריהם של קמפ , 1990 ) עמ' , ( 20-18 אקרמן , 1992 ) עמ' , ( 99-37 קנופרס , 1993 ) עמ' ( 9 , 4 וואךקויל ן , 1996 ) עמ' . ( 47-46 גם מקנזי , 1991 ) עמ' ( 127 הבחין שהשימוש הנרחב במונחים פולחניים פוחת באופן ניכר לאחר מלכים ב , כג , 24 שהשפה הדויטרונומיסטית בחלק האחרון של הספר מעידה על שינויים קטנים בכוונת הדברים וכן שיש סימנים של חיקוי ושל חזרה על הלשון האופיינית _ל י _" - _ס . ראו על כך את ביקורתו של ואן קוילן ( שם , עמ' ( 46 ואת הסבריו על ההיעלמות של חלק מהמונחים הפולחניים וההערות התאולוגיות .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר