מבוא

עמוד:9

מבוא ימי קיומה של האימפריה הבבלית הם נקודת המפנה החשובה ביותר בהיסטוריה של יהודה ובתולדות העם היהודי באלף הראשון לפנה"ס . עשרים שנות שלטונה הראשונות של בבל ' 7 / 7 _pnn היו רבות תהפוכות ומהסוערות שידעה ממלכת יהודה : הממלכה הקטנה נעה מיד ליד בקרבות הענקים שהתרחשו בין מצרים לבבל , והתקופה כולה התאפיינה בחוסר יציבות של השלטון ובתסיסה דתית הולכת וגוברת . לראשונה בתולדות הממלכה גלה ממנה המלך ועמו רבים מעילית העם . המחלוקות בין הגולים לנשארים והשסעים בין המנהיגות הפוליטית והדתית שנותרה בירושלים לבין רבים מיושבי הפריפריה , ביטאו את הסערה הפנימית הגדולה שבה נמצאה יהודה . הם אף הוסיפו לאי היציבות החיצונית וזירזו את סופה של הממלכה . המסע של בבל כנגד יהודה בשנים 586-588 לפנה"ס _pn את גורלה ועיצב לדורות את התודעה הלאומית , את תפיסת הדת והפולחן ואת דרכי הזיכרון ההיסטורי של העם . ירושלים — 'העיר האשר בחר ה' לשום את שמו שם מכל שבטי ישראל' ( מלכים א , יד — ( 21 בירתה העתיקה של יהודה , פסקה מלהתקיים והותירה חלל גדול בלבבות העם ובמציאות החברתית , הכלכלית והפוליטית . חורבן בית המקדש — 'מעון ביתך ומקום משכן כבודך' ( תהלים כו — ( 8 מרכזו הפולחני והרוחני הקדום של העם , הותיר חלל עצום בממדיו , והביא לשבר עמוק , שלווה בצורך לעצב מחדש את התיאור ההיסטורי של תולדות העם ולהעניק לו משמעות חדשה . קשה היה גם גורלו של בית המלוכה העתיק , ששלט בממלכה מאז היווסדה ואשר רבים האמינו ש'כסא דוד יהיה נכון לפני ה' עד עולם' ( מלכים א , ב . ( 45 בניו של צדקיהו הומתו , עיניו נעקרו , והוא הובל לבבל ושם מת . יהויכץ הכלוא בבבל נותר כעת השריד האחרון לבית דוד . על החלל הריק שנוצר בתחום המנהיגות ועל המשבר הדתי הכבד , נוספה ההגליה של תושבי ירושלים ושל רבים מעילית העם , ממשפחות הכהונה , האצולה ובית המלוכה , אשר שלטו בכלכלתה של הממלכה , הנהיגו את העם ועיצבו את תודעתו , תרבותו ודתו . לא רק ירושלים חרבה . המרכזים העירוניים והצבאיים החשובים בשפלה חרבו גם הם , וכל מערכי השלטון והצבא ביהודה פסקו מלהתקיים . בעקבות זאת קרסו יישובי הפריפריה בבקעת הירדן ולאורך חופו המערבי של ים המלח , בנגב , בדרום הר יהודה ובדרום השפלה . רבים מתושבי אזורים אלו נטשו אותם , והאוכלוסייה היהודאית

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר