כתובות עבריות מירושלים של ימי בית־ראשון

עמוד:94

לפי שיקולים פליאוגרפ' ים נקבע זמנה של הכתובת לאותה תקופה של כתובת השילוח , שכן אותיותיהן של שתי הכתובות קרובות ביותר בצורותיהן . המדובר , אם כן , בשנת 700 לפני הספירה בקירוב , זמנם של חזקיהו מלך יהודה וישעיה הנביא . לשונה של הכתובת וסגנונה קרובים לסגנונן של כתובות החקוקות על ארונות ומצבות קבורה פיניקיים , כולל נוסח ההכרזה כי אין בקבר כסף וזהב . לדוגמה , הכתובת החקוקה בארונו של תכנת בן אשמנעזר מלך צידונים במאות החמישית-הרביעית לפני הספירה ; ... ' כי אין אתי כסף , אין אתי זהב וכל כלים . ' . .. וכיוצא כזה בנוסח הקללה למי שיעז לפתוח את הקבר , אלא שנוסח הקללה כאן קצר מנוסחות הקללות המאריכות שבכתובות הפיניקיות , כגון : ... ' אל יהיה לך זרע בחיים תחת שמש ומשכב את רפאים' ( בכתובת תכנת הנ"ל , בתרגום לעברית . ( הכתובת מוכנת מאליה , וכמעט שאינה זקוקה לפירוש . האיש הנכבד שנקבר בקבר שחצב לו היה פקיד רם מעלה 'אשר על הבית , ' מעין ראש ממשלה , ועמו נקברה אמתו . הכתיב אמתה משקף את שיטת הכתיב של ימי בית ראשון הידועה יפה מכתובות אחרות . שריד לדרך הציון של כינוי הקניין _לנסתר ה נמצא גם במקרא , כגון י 'אהלה' ( בראשית ט כא . ( אמה אינה שפחה דווקא , אפשר שאין כאן אלא תואר כבוד לאישה , מעין התואר ' עבד' לגבר , שנשאו בו פקידים רמי דרג בחצר המלוכה להביע את כפיפותם לאדונם . מכל מקום , מי שנקברה כאן הייתה אהובה על אדונה ולא שפחתו . אכל השאלה המעניינת ביותר היא , כמובן , זהותו של בעל הקבר , ההיה זה מן האישים הידועים מן המקרא ? והנה כבר קלרמון גאנו שיער — אף כי בהיסוס רב — כי לא היה זה כי אם קברו של שבנא אשר על הבית . אותו חצרן רם מעלה בחצר חזקיהו , שלא היה אהוב על ישעיהו . אבל כיצד ניתן ליישב השערה זו עם שמו של בעל הקבר , שם כעל הסיומת -יהו ? כאן בא לעזרתנו הממצא הארכיאולוגי . בכמה וכמה חותמות עבריות מימי בית ראשון נחקק השם 'שבניהר ( או בצורה 'שכניו , ( ' ומסתבר שהיה זה שם נפוץ ומקובל למדי ביהודה ובישראל . השם 'שבנא' אינו אלא צורה מקוצרת של השם 'שבניהר , כדרך שעבדא נתקצר מעבדיהו ושמעא משמעיהו ועוד שמות כיוצא באלה . אם כן הוא , הרי שאפשר לקרוא בכתובת 'זאת [ קברת שבנךהו אשר על הכית ' . .. וכך אכן הציע פרופ' ( אז רב אלוף ) יגאל ידין ז"ל לפני אביגד . מפתה מאוד לקשור מבנה קבורה מפואר זה שנחצב במרום הסלע , בשבנא 'הסכן הזה ... אשר על הבית' ( ישעיה כב טו , ( אותו שבנא שנגדו יצא ישעיהו הנביא באמרי : _מה לף פה ומי ל ך פה חעבי מרום קברו כי חצבת לך פה קבר , חקקי בסלע משכן לו ( כב טו ) איננו יודעים מדוע יצא ישעיהו בנבואתו נגד שבנא , האם משום שהיה נכרי ביהודה , ולכן גם נקרא בתואר הנדיר ביהודה 'סוכן ? ' ההיה מגולי ישראל שבאו ליהודה אחרי חורבן ממלכת ישראל ועלה כאן לגדולה , ומשום כך נתקל בהתנגדותה של האצולה הירושלמית ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר