ח. עלייה לרגל ומסי דרכים

עמוד:93

37 הסכסוך סביב מערת חגי , זכריה ומלאכי [ 35-34 / 379 ] ביום שתאריכו [ מצוין ] בתחתיתו [ של מסמך זה ] באו למושב השריעה הנאצלה בבית הדין השרעי של ירושלים הנאצלה היהודים הרב בכור יעקוב אפנדי אליאשאר י ומוסא אפנדי נבון בן אפראים בן הרב מורינו נבון מתושבי ירושלים הנאצלה . הם תבעו את האדם בר הדעת הנוכח עמם במושב בית הדין השרעי הנזכר מחמוד בן חמדאן בן חסין אל ציאד מתושבי הכפר אל טור אשר בנפת אל ואדיה השייכת לירושלים הנאצלה אשר השתלט על [ הנכס ] נשוא התביעה שיצוין להלן כפי שהתברר והתאמת הדבר באופן חוקי . [ זאת , [ על פי עדותם של חסן בן עבד אללה בן אחמד אבו ע'נאם ואחמד בן מחמד בן אחמד אל ציאד מתושבי כפר אל טור הנזכר אשר מהימנותם כעדים כשרים נתאשרה בסתר לפי מסמך חשאי חתום ומוחתם על ידי ח'ליל בן חג'אזי אבו אל הוא ואבראהים בן אחמד בן מחמד אבו לבן שהם מח'תאר וחברי [ מועצת ] הזקנים של הכפר אל טור הנזכר , ו [ נתאשרה ] בגלוי בפני מאשרי המהימנות שיצוינו להלן . בהסתמך על דבריהם של מאשרי המהימנות כי שני העדים הנזכרים ישרים וקבילים נתקבלה עדותם הנזכרת כחוק . שני התובעים הללו אמרו בנוסח תביעתם נגד הנתבע הזה , כאשר הם מצביעים לעברו ופונים אליו [ לאמור : [ "לנו ולכלל העדה היהודית יש מערה הנחשבת כמקום עלייה לרגל . היא נמצאת באדמת הר הזיתים ומוכרת כמקום העלייה לרגל של היהודים ובה [ קבורים ] נביאים [ הנמנים על ] בני ישראל הלוא הם הנביא זכריה , הנביא חגי והנביא מלאכי עליהם השלום . [ המערה ] גובלת מדרום ומערב באדמת הנתבע וממזרח באדמת אל קעדה השייכת להקדש השיח' מחמד אל עלמי , יקודש סודו היקר , ומצפון הדרך תעודה 1 37 זהו הרב יעקב שאול אלישר . וראה עליו , לעיל , תעודות מס' 9 ו 2 . 10 על משה נבון ראה , לעיל , תעודה מס' , 10 שם ממנה הרב יעקב שאול אלישר את משה נבון למיופה כוחו . 3 במקור : '' נאחיה 4 . " ראה , לעיל , תעודה מסי , 32 הערה 5 . 2 במקור : "אעדאא אחיתיאריה 6 . " במקור : "מזאר , " שהוא , בעצם , מקום קבר קדוש שאליו עולים המאמינים לרגל . 7 במקור -. " ג'בל אל טור 8 . " במקור : "חיכאי 9 . '' אולי : "אל עקדה . " 10 לא מצאנו את מקומו או טיבו של הקדש זה , אולם סביר להניח כי הוא הוקדש על ידי הסייד מחמד בן עבד אל צמד אל עלמי , ששימש בתפקידים שונים באל מדרסה אל חמראא וכן באל חיאנקאה אל צלאחיה ובעוד מוסדות ציבור דתיים בירושלים בשנת 1204 להגירה 1789 / 90 ואשר הכנסתו , = מתפקידיו השונים הייתה ניכרת ( ראה מסמך מועתק אצל אל עסלי , ותיאיק , ג , עמי . ( 169 , 84-83 ייתכן גם שמדובר בהקדש על שם השיח' הצופי מחמד אל עלמי הקבור שם . וראה כרך המאה הי"ח , תעודה 73 והערה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר