ד. בית הכנסת

עמוד:61

ד . בית הכנסת פעילותו הסדירה של בית הכנסת הייתה הביטוי המובהק ביותר של האוטונומיה של הקהילה היהודית תחת השלטון העות'מאני . היה זה מבחנו הראשון במעלה של הרב הראשי , שריכז בידיו הן את הסמכות הרוחנית והן את הסמכות האדמיניסטרטיבית השלטונית בלפי השלטונות וכלפי בני עדתו . היה זה אף מבחנם החשוב של שיטת ה '' מילת" ושל עקרון חופש פולחנם של "אנשי הספר" ששרר מימיו הראשונים של שלטון האסלאם . בבר בראשית השלטון העוה'מאני אנו מוצאים בירושלים בתי כנסת פעילים , שחלקם היו בני מאות שנים ( בגון : בית הכנסת על שם הרמב"ן ) וחלקם חדשים , שאולתרו על ידי הקהלים השונים וזבו להכרה רשמית ברבות הימים . והנה , לעתים נתעורר צורך לשפץ את בית הכנסת , ולפיכך פנו הרב הראשי ונכבדי העדה אל המושל וביקשו את אישורו לכך . בצו שפורסם באמצע שנות השלושים , ימי שלטונו של מחמד עלי , אישר מושלה של ירושלים שוב את ההיתר שניתן ליהודי העיר קודם לבן לשפץ את מבנה בית הכנסת העתיק ובלבד שלא יחרגו מגבולות המבנה הקיים ( תעודה מס' . ( 27 כשנה לאחר מכן נתפרסם צו אחר , מפורט הרבה יותר , המצביע במפורש על בית הכנסת שהותר לשפצו — בית הכנסת על שם ר' יוחנן בן זכאי , שהיה אגד של ארבעה אולמות נפרדים " ) ארבעה קטעים במקום אחד" — ר' יוחנן בן זכאי , אליהו הנביא , איסתנבולי ואמצעי . ( בגלל חשיבותם של בתי הכנסת הוגשה בקשת הקהילה לא רק אל מושל העיר והקאדי שלה , אלא גם אל ארמונו של מחמד עלי בקהיר , שהתיר את השיפוץ על פי מידות המבנה הקיים 42 ) מ' 33 * מ' * מ , ( ' ואף הרשה הכנסת אלמנטים חדשים : כיפות ותקרות מאבן במקום תקרות עץ שהיו בו בעבר , פתיחת צהרים חדשים ועוד . התזכיר של הקאדי של ירושלים , שצורף אל בקשת הקהילה , אימת את המפרט הטכני של השיפוצים ואף הצביע על נימוק נוסף , עקרוני , שמייחד את היהודים ומצדיק את בקשתם ו בשונה מן הנוצרים אשר בירושלים , הנחלקים לכיתות ולסיעות שונות השותפות ביניהן במרכיבים השונים של "כנסיית הקבר / ' ליהודים אין שותף ורע , ולכן מן הראוי להיענות לבקשתם זו ! למרות שלא נאמר במפורש , ייתכן שהתעודה רומזת — במיוחד על רקע תקופת פרסום הצו — ( 1836 ) למעורבותן הרבה של מעצמות אירופה בהגנה על הנוצרים , הן פוליטית הן פיננסית , הגנה שהקהילה היהודית לא זכתה לה כלל ( תעודה מס' . ( 28 חמש שנים לאחר מכן , זמן קצר לאחר סיום הכיבוש המצרי של ארץ ישראל והשבתה של ירושלים אל תלותה המנהלית הנושנה באיסתנבול , ביקשו יהודי

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר