יז. יין — ייצור, מסחר וצריכה

עמוד:175

המצוינים אבראהים , צובאשי העיר ירושלים הנאצלה , תרבה גדולתו . הוא סיפר בפניו , כי לאוזנו של אדוניו הנזכר [ לעיל ] הגיע , כי שמילה בן ג'וכאר זקן עדת היהודים בירושלים הנאצלה סחט ענבים חדשים ליין ללא היתר מהשופטים . הוא ביקש לבדוק זאת ולחקור את הפרשה בצורה חוקית ] . הקאדי , [ ינהג בו אללה יתעלה בחסד , מינה מטעמו את קאסם בן עבד אל רחמאן לבדוק זאת ולחקור [ את העניין ] בדרך חוקית . קאסם פנה לביתו של שמילה בלוויית המתורגמן , שניהם בדקו את הבית באורח מלא ומספק ומצאו בו כד שבו יין חדש בתוך כד חרס המוצג בבית הדין הנזכר . קאסם הנזכר הודיע זאת למולאנא השופט הנ"ל , כעד ראייה , לא מתוך השערה וסברה . לאחר מכן נשאל שמילה על אודות העניין והוא אישר מתוך בחירה חופשית , ללא אילוץ וללא כפייה , שהוא סחט ליין חדש את פרט ענבי הבוסר בחודש שתאריכו [ מצוין להלן , [ והניחו בכד הנ"ל מבלי שניתן לו היתר מהשופטים ] . כל זאת ] בהתאם לאישורו לכך . עדותו על עצמו באשר למה שיוחס לו בעדותם של עדיו ] , ששמותיהם מופיעים ] בתחתיתו [ של מסמך זה , [ התאמתה באורח חוקי בפניו ולא נמצא בה דבר מה שיסתור אותה . [ הדברים ] נכתבו בסגיל כהווייתם וזה התרחש ונרשם ב 20 בחודש רביע אל תיאני שנת ' . 980 184 איסור על יהודים לפרסם ברבים את יינם [ 595 / 551 בפני מולאנא הקאדי השאפעי מחמוד , תרבה מעלתו ] , קרו הדברים הבאים [ .- במושב בית הדין של השריעה הנאצלה הופיע עלי בסאלי מטעמו של מחמד צ'לבי צובאשי העיר ירושלים הנאצלה , תרבה גדולתו , ומסר כי בחנותו של איש יהודי הנמצאת בשכונת היהודים בירושלים הנאצלה יש יין , וכי הוא פירסם זאת ברבים לאחר [ שניתנה ] ההתראה שלא לפרסם [ זאת . עלי בסאלי ] ביקש לבדוק זאת . אז פנה מולאנא הקאדי אבו אל עון אל דירי אל המקום הנזכר ועמו הצובאשי הנזכר . הם בדקו את החנות שבה גר יוסף בן סאלם היהודי מ [ בני ] החסות של ירושלים הנאצלה בנוכחות קהל רב של מוסלמים מהימנים המאמינים בייחודו של האל . הם מצאו בה כלי חרס שבו יין ] . הכלי ] הוצא מהחנות . יוסף נשאל על אודות העניין ואז ענה , שהוא הביאו לחנותו ונתן אותו במתנה לחנא בן דאוד היהודי . חנא נשאל על אודות העניין ואישר , שהוא נתן לו את היין הנזכר . הצובאשי הביא את יוסף וחנא למושב בית הדין של השריעה הנאצלה בפניו של השופט הנזכר . השופט שאל את שניהם על אודות העניין , והם אישרו [ את הדבר ] כפי שפירטוהו לעיל באורח חוקי , ללא אילוץ וללא בפייה . בהתאם לכך הוחלט להענישם , היות ושניהם פירסמו ברבים את דבר [ מכירת ] היין . [ הדבר ] נרשם בראשית [ חודש ] רג'ב שנת ו . 98 תעודה 185 ו 0 ג באוגוסט . 1572 תעודה 1 84 1 במקור הפועל "סכך , שפירושו לגור , לשכון . סביר להניח שהוא מתכוון לחנות שבה הוא עבד . 27 2 באוקטובר . 1571

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר