טז. עבירות מוסר

עמוד:167

טז . עבירות מוסר מקרי האלימות שתוארו בפרק הקודם היו כרוכים בחלקם גם בעבירות מוסר ; ואולם מקרים רבים הובאו בפני הקאדי , שבהם נתבקש להסיר מיפגע , שיסוד העבירה המוסרית היה רב בו , אפילו דומיננטי . ראשית , היו אלה מקרי שכרות ( שפעמים רבות גררה בעקבותיה חריצת לשון והרמת יד , תעודה מס' . ( 172 בית הדין היה מטיל קנס על תנאי למקרה שיחזור העבריין על מעשהו . כשחזר ונתפס יהודי בשכרותו בפומבי , ועוד בלילה , בשעות שבהן נאסרה תנועת עוברים ושבים ברחובות ירושלים , הוא נעצר על ידי משמר הלילה , והקאדי נתבקש להענישו עונש מרתיע ( תעודה מס' . ( 177 גם מכירת יין למוסלמים היה בה יסוד של פגיעה דתית מבחינות שונות , וכאשר נתפס יהודי שמוצאו מצפת עוסק בכך , הוא גורש מירושלים ( תעודה מס' . ( 180 הגירוש היה הסנקציה הקשה מכול שהופעלה כלפי היהודים בירושלים,- פחות ממנו בחומרה היה עונש המאסר , שהופעל על ידי שלטונות העיר על פי בקשה מפורשת של ראשי הקהילה : כשהתברר , שמעשיו של סוחר תבלינים יהודי בשגעון יסודם ופגיעתם רעה , ביקשו וקיבלו את אישור הקאדי "לאסרו בביתו - - - ולטפל בו עד שתחזור אליו בינתו '' ( תעודה מס' . ( 173 כשמוסלמי נהג בדרך שגעון , התערטל בפומבי בפני נשות הקהילה ואף ניסה לתוקפן שוב נתבקש הקאדי להפעיל את עונש המאסר ; אך משהכחיש הנאשם את הדבר , הסתפק הקאדי בהתראה חוקית כלפיו לחדול מלשבש את חיי היהודים , לעלוב בנשותיהם או להתנכל להם בבית הכנסת "ביום שבת או ביום חמישי או בכל זמן שהוא" ( תעודה מס' . ( 178 קשות מכול לקהילה היו כמובן עבירות הקשורות בנשים . התייחדות גברים אתן , בכל גיל ובכל מצב , נחשבה לעבירה , ובית המשפט פעל כנגדה . כך , למשל , בראשית שנות החמישים הובא מוסלמי בפני הקאדי על ידי הממונה על הסדר בעיר באשמה , שגרר לביתו , בניגוד לרצונה , ילדה יהודייה קטנה שפגש בדרכו , אולם הוא יצא זכאי משלא נמצאה בה כל פגיעה ולמשמע טענתו , כי עשה זאת בתום לב וללא כל כוונת זדון ( תעודה מס' . ( 174 כשנאנסה אשה יהודייה על ידי מוסלמי מירושלים ועל ידי עבדו , פנתה אל הקאדי וביקשה להעניש את האשמים ! אך בהעדר הוכחה בידיה הסתפק בית המשפט ברישום פרטי התביעה , ולא ידוע לנו אם נעשה צדק עמה ( תעודה מס' . ( 179 כשהואשמה אישה יהודייה בהתנהגות מפוקפקת מבחינה מוסרית , היא פנתה לבית הדין והביאה שלושה עדים יהודים שהעידו בפניו , "כי היא אישה צנועה , שאינה עושה מעשים מגונים , דרכיה הגונות וכבודה נקי" ( תעודה מס' . ( 175 וגם כאשר אמור היה הדבר בהתרועעות מפוקפקת של יהודי עשיר מדמשק עם נשים מוסלמיות כל אימת שבא לירושלים , הובא העניין בפני הקאדי לחקירה מדוקדקת , שבעקבותיה ודאי נענשו אותן נשים ( תעודה מס' . ( 176

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר