הקדמה

עמוד:6

הקדמה לחפור בצלו של הר הבית , למרגלות כותלי הענק שבנו הורדוס ובני דורו בירושלים , זו מתת אל . חפירה שאינה מן המקובלות לא בין החפירות הארכיאולוגיות בארץ ולא בעולם כולו . ירושלים — עיר מקדש ובית ממלכה מאז קבע בה דוד המלך את בירתו ושלמה בנו בנה בה את בית המקדש הראשון . כאן היה מרכזו התרבותי רוחני של העם כולו ; כאן הסתופפו הנביאים והשמיעו תורת מוסר נעלה . כשנהרס המקדש וחרבה ירושלים , הוגלו תושביה וחזרו אליה לאחר ניתוק של כמה עשרות שנים , ומשאת נפשם חידוש המקדש . אף שבראשיתו היה בית המקדש השני צנוע וקטן לעומת קודמו , ברבות השנים שוקם והואדר , גם הוא גם הר הבית כולו . בעשרות השנים האחרונות לקיומו רבתה פעילות הבנייה בהר הבית עד שהפך לגדול שבמתחמי הקודש שבנה האדם מעודו . כשהרסו חיילי רומא את המקדש השני וירושלים חרבה , הפכה בנייתו המחודשת של המקדש למשאת נפשו של כל יהודי ונעשתה סמל לתחייה לאומית ורוחנית . תחת שלטון הנצרות שוקמה ירושלים מהריסותיה והייתה לעיר קודש ואבן פינה בהשקפת העולם הנוצרית . אף שהעמידה הנצרות את חורבן המקדש כעיקרון מהותי בתורתה , לא פסקה הפעילות הענפה בסביבת הר הבית . הפעילות הציבורית באה לידי ביטוי בסלילת רחובות חדשים , בבניית כנסיית ענק ובהקמת שכונות מגורים צפופות לרגלי החורבות ממש . תחייה בתחום הר הבית עצמו ובסביבתו הקרובה באה עם כיבוש ירושלים בידי האיסלאם . כותלי הר הבית שוקמו , מבני קודש מוסלמיים נבנו בגבולות המתחם ומבני חולין של השלטון נבנו למרגלותיו . ירושלים התקדשה על שלוש הדתות המונותיאיסטיות העיקריות — היהדות , הנצרות והאיסלאם — והפכה מגדלור באמונתן . מכאן אינטנסיביות האירועים הקשורים בירושלים ובהר הבית , אירועי בנייה גדולים והריסה רבה וחוזר חלילה . מכוש החופרים לא הכזיב . שלושת אלפים שנות היסטוריה הולכות ונחשפות למרגלות הר הבית . הן חבויות בעשרים וחמש שכבות ארכיאולוגיות ובשתים עשרה תקופות היסטוריות . מאות אלפי מטרים מעוקבים של שפכי עבר , חשיפת עשרות רבות של מבנים הרוסים וגילוי אלפי חפצי יומיום — אלה הס מפירותיה של החפירה בצלו של הר הבית . כשקיבלתי עלי להביא סיכום ביניים של תוצאות החפירות

כתר הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר