פתח־דבר

עמוד:10

אורתודוקסי , אולם אופיה של הארץ היה מוסלמי ברוב בניינה וברוב מניינה . היישוב השומרוני , שהתדלדל בתחילת המאה השביעית , הצטמצם לשכם וליישובים מעטים בחוף ואף היישוב היהודי והקןךאי סבל והתמעט , אם מכוח הגירה מן הארץ ואולי אף מכוח התאסלמות . המשותף לכל "המיעוטים" האלה — שבגודל הריכוז כך גם חוזק עמידתו נגד האסלאם . עם בוא הצלבנים היה השטח החקלאי של אח ישראל ברובו המכריע מוסלמי וכך היה המצב גם בערים העיקריות . פחד האוכלוסיה המוסלמית הכפרית , שהתנוסס מעל ראשי הצלבנים , היה פחד אמת , ומערך השיטור שכיסה כרשת מצדים ומבצרים את דרכי psn ומעבריה הכרחי היה לשליטתו של המיעוט הצלבני ברוב מוסלמי , נשלט ועוין . נסיונות של הרעבת הצלבנים על ידי הפלאחים , נסיונות של מרד איכרים בארץ ישראל בשני העשורים הראשונים לשלטון הצלבנים , בריחת האוכלוסיה , נסיונות קולוניזאציה של השטח החקלאי בכוחות עצמיים או בעזרת כוחות ארמניים ומאות תעודות המתארות את השטח החקלאי וחקיקה צלבנית הנוגעת לאוכלוסיה הלא פראנקית — כל אלה מראים את הצלבנים קוצרים יבול של ארבע מאות שנות לחץ להתאסלמות . לעומת האימפקט המוסלמי ותוצאותיו , ההתאסלמות , שעמדו לדורות , לא היתה כמעט כל השפעה דתית לכיבוש הצלבני . בניגוד למצופה , לא מצאו הצלבנים — ואף לא התאמצו למצוא — שפה משותפת עם האוכלוסיה הנוצרית המקומית על כיתותיה . בניגוד למצופה , הצלבנים התייחסו רק במעט אחרת לנוצרי המזרח מאשר לאוכלוסיה הלא נוצרית במקום . אמנם החוק הקאנוני אפשר קרבה פולחנית מסוימת בין הלטינים והכיתות הנוצריות , אולם זה לא נוצל , ובאה מדיניות של לאטיניזאציה מכוונת והדחה שיטתית של הקלרוס היווני והמזרחי והשתלטות על רכושו הכנסייתי . אמנם מאתיים שנות השלטון הצלבני זרועות נסיונות "איחוד" של הכנסיות , שפירושו קבלת הדוגמה בנוסח הכנסייה הרומית , כולל ריבונות האפיפיור על הכל . על "איחודים" ממין זה חתמו , ועליהם נשבעו הצדדים הנוגעים בדבר , מתוך פשרות בענייני דוגמה ובענייני כנסייה . לא היתה כנסייה מזרחית שלא "התאחדה" להלכה עם הרומית — אולם כל אלה היו הצהרות מן השפה ולחוץ . שום כנסייה מזרחית לא קיבלה למעשה את הדוגמה הנוצרית , כפי שזו התפתחה במערב , ואף אחת לא קיבלה את מרות האפיפיורות , כפי שהתגבשה במאה האחת עשרה . רק המרונים שבלבנון הם זכר יחיד להשפעה צלבנית , לפי שהכירו במרות האפיפיורות וקיבלו על עצמם את הדוגמה המערבית בשנות השמונים של המאה השתים עשרה . ואף איחוד זה עבר גלגולים מגלגולים שונים ולא התבסס סופית אלא במאה השש עשרה . הדיו הרחוקים הדהדו במדיניות צרפת הקאתולית במאה התשע עשרה . השינוי הלשוני , האתני והדתי התבצע במהלך שערים דימוגראפיים מרחיקי לכת . התיעוד המשווע בדלותו של התקופה הערבית אינו מאפשר לעקוב אחר העקומה הדימוגראפית של התקופה ועלינו להגיע למאה השתים עשרה , לתקופה הצלבנית , כדי לעמוד על מגמותיה . אילו נזקקנו רק לתיעוד של התקופה הערבית היינו מוצאים מספר יישובים כה מועט שאפשר היה לחשוב על קאטאסטרופה שפקדה את הארץ , ואין הדבר כן . שפע התיעוד הצלבני המצביע על קיומם של כ 900 יישובים בגבולות ממלכת ירושלים מוכיח שחורבן מוחלט כזה לא פקד את הארץ . מאות היישובים הידועים מן התקופה הצלבנית אינם פרי אותם ימים אלא שרדו מן התקופה הביזנטית ואף מתקופות קודמות יותר ובוודאי התקיימו גם בתקופה הערבית אלא שתיעודה לא אפשר לעמוד על

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר