הערות והארות על תהפוכות ההיסטוריה המדינית של ירושלים מימי הורדוס ועד פרוץ המרד הגדול

עמוד:70

ואסיה הקטנה ניסו להתנכל להן ולבטלן . אחת הזכויות שהורדוס הגן עליהן בהצלחה , באמצעות שירותיו המשפטיים של ניקולאוס איש דמשק , התייחסה למשלוח תרומות מחצית השקל וכספים אחרים ירושלימה . הדבר יכול כמובן להסביר את אחת הסיבות העיקריות להיחלצותו לעזרת יהודי התפוצות , שהרי בזאת הוא הועיל גם לממלכתו בהזרמת כספים רצופה ומתמדת . ואכן , ניתן לומר כי תרומות אלו היו אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של הורדוס , שסייעו רבות לבנייה הציבורית בירושלים לרבות בית , המקדש . יחסיו הטובים עם יהודי התפוצות נועדו כנראה גם לתקן את תדמיתו . ואכן , הצלחתו בעניין זה נחשבה בעיניו להישג אדיר שמן הדין להכריז עליו ברבים ובאופן חגיגי בירושלים . ברוב התלהבותו על אותו הישג ועל אחרים , החליט אז לשמוט לכל נישומיו רבע ממסי שנת המס החולפת , דבר אשר לדברי יוספוס נתקבל בברכה באספת העם בירושלים . למרות הישגיו המרשימים , לא חזר השקט אל מעונו בבירה הירושלמית . אדרבה , לדברי יוספוס , אף 'היתה מהומה בחצר המלך בדומה למלחמת אזרחים ושנאה בין איש לרעהו' וכר . לשון אחר : התככים בארמון המלכות נמשכו והחריפו עד כדי קרע גלוי עם בניו ממרים החשמונאית . מסיבה זו הוא נסע עמם לרומא 12 ) לפסה"נ ) כדי להאשימם לפני הקיסר אוגוסטוס כמי שחתרו תחת שלטונו . הקיסר השכיל ליישר את ההדורים ביניהם עד שחזרו הכול מפויסים ירושלימה . יתר על כן , באספת עם שנערכה בנוכחות כל המי ומי של חצר המלכות , הודיע הורדוס חגיגית על הפיוס המשפחתי . הפיוס תרם להרגעת הרוחות בירושלים , ואולי אף הקהה לזמן מה את השנאה להורדוס . אכן , המציאות הוכיחה שאותו פיוס לא החזיק מעמד לאורך ימים שכן התככים בחצר המלכות גברו והלכו עד שנתגלע קרע חדש בין הורדוס ובין בניו החשמונאים . גם הפעם הושב שלום הבית בארמון המלכות הירושלמי לזמן קצר בזכות ביקורו של ארכילאוס מלך _קפדוקיה , חותנו של הורדוס , שהצליח בתבונה רבה ליישר את ההדורים . ניתן לשער כי הביקור לא נשאר בגדר אירוע משפחתי צנוע , אלא קיבל ממד של ביקור ממלכתי _רב רושם , שהרי לא בכל יום מלך זר מבקר בירושלים , מה עוד שהורדוס שוחר הראווה לא היה מחמיץ מן סתם את ההזדמנות להפגין את גדולתו ולהתהדר בקשריו הבין לאומיים והמשפחתיים . אולם גם במקרה זה לא עבר זמן רב ושלום הבית בארמון המלכות הופר מחדש . הפעם היה הקרע מוחלט , ועקב זאת נשפטו בני הורדוס בבית דין מיוחד שהוקם בבריטוס ( ביירות , ( ומשנמצאו חייבים בדין הוצאו להורג בסבסטיה . גם במקרה זה , כמו בעבר , 57 ראו למשל קדמוניות , טז , . 171-170 , 167-166 , 163 על המשפט עצמו ראו : שם , ; 61-27 שליט , הורדוס המלך , עמ' 217 ואילך ; א' כשר , 'הורדוס ויהודי התפוצה , ' א' אופנהיימר וב' איזק ( עורכים , ( התפוצה היהודית בתקופה ההלניסטית רומית : תעודה — קובץ מחקרים של ביה '' ס למדעי היהדות ע"ש חיים רוזנברג , תל אביב תשנ '' ז , עמ' יא-כב . 58 קדמוניות , טז , . 65-62 59 שם , 188 ואילך ; מלחמת , א , 467 ואילך . 60 קדמוניות , טז , ; 134-132 מלחמת , א , 61 . 466-457 קדמוניות , טז , ; 270-261 מלחמת , א , 62 . 512-499 הדבר אירע בשנת 7 לפסה"נ . ראו : קדמוניות , טז , ; 394-361 מלחמת , א , . 551-538

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר