הקדמה: המוזיקה הים–תיכונית בראי הזמן

עמוד:8

8 נדים כרכבי עם זאת, הסוגה הים – תיכונית נתנה ביטוי לשגרת היומיום הקשה של מזרחים רבים, בני מעמד הפועלים שהתגוררו בפריפריה של ישראל . ברגעי שמחה ועצב, היא פתחה חלון סנטימנטלי לבית האבוד שאותו הם השאירו מאחור . היא גם סללה נתיב אופטימי למזרחים שביקשו להשתלב כאזרחים שווי זכויות בביתם החדש — קולוניית מתיישבים שבה המזרחים מצאו את עצמם מתפרנסים כעובדי כפיים ומשמשים כוח דמוגרפי ליישוב שטחים מפונים אשר איכלסו בעבר קהילות פלסטיניות תוססות . גם בין הפלסטינים בני מעמד הפועלים היו מי שנהנו מן המוזיקה הים – תיכונית, על אף שהיא בוצעה בעברית : אם מתוך הזדהות אסתטית, ואם משום שזו עזרה להם להסתוות כמזרחים בניסיונם הנואש להשתלב בעצמם בחברה הישראלית . מתוך המתח הזה מנסה איימי הורוביץ לבחון את הקשרים המורכבים בין אסתטיקה תרבותית, אותנטיות, לאומיות – אתנית, דתיוּת, מסורת ומודרניות, ברגע אחד של שינוי מכונן בזהות התרבותית של ישראל . מנקודת מבטנו כיום, כמעט קשה להאמין שהמוזיקה הים – תיכונית נאבקה לחדור לרדיו ולטלוויזיה בשנות השבעים והשמונים . שדה המוזיקה בישראל חווה תמורות מרחיקות לכת בשני העשורים שחלפו מאז סיימה איימי הורוביץ את עבודת השדה הממושכת שביצעה בשנות התשעים, ובעשור שחלף מאז הפרסום המקורי של ספר זה ( בשנת 2010 ) . האסתטיקה המוזיקלית המזרחית — ובכלל זה הסלסולים, המקצבים המזרחיים ואווירת החפלה — הפכה לסימן ההיכר החדש ולסטנדרט של הצליל “הפוסט – מזרחי“ במיינסטרים המוזיקלי בישראל . * המעבר משליטה אסתטית אשכנזית לשליטה מזרחית במוזיקה הישראלית היה מוחלט עד כדי כך, שמהגרים יהודים רבים ממדינות ברית המועצות לשעבר, שהגיעו * Erez, Oded ( 2022 ) . “Bass and Silsulim : Israeli Music after Muzika Mizrahit . ” In Guy Ben - Porat, Yariv Feniger, Dani Filc, Paula Kabalo & Julia Mirsky, eds . Routledge Handbook on Contemporary Israel . London : Routledge . pp . 476 - 488 .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר