|
עמוד:13
שנענה לאתגר . האומנם ? זאת לא ניתן לדעת . בדיווח על שהתרחש במאבק במרואן בראשית שנת ,750 נאמר שמששמע על נכונותו של עבדאללה לצאת לעימות, איחל לו ספאח "ברכת אללה על 5 ראשך" . לכאורה, לא נאמר שיקבל את הח'ליפות כגמול על כך . לעבדאללה הייתה דעה אחרת לגבי מה ששמע או הבין, ועתה אמר לחייליו שמשׂרת הח'ליף צריכה להיות שלו . לעזרתו באו כמה ממפקדי הצבא החֻ'ראסאני, כלומר, חיילים שמוצאם במחוז ח'ראסאן שבמזרח אירן, שעליהם נשענה המשפחה העבאסית במאבקם בשלטון הקודם . הללו העידו שטענתו של עבדאללה אמת ונשבעו לו אמונים . לאבו ג'עפר לא נותרה ברירה אלא להכריז על 6 דודו כמורד ולצאת נגדו למלחמה . בין שטענת עבדאללה התבססה על עובדות היסטוריות, שכותבי ההיסטוריה, מסיבות מובנות, מחקו מדיווחיהם, ובין שנבדתה 7 נראה שאבו ג'עפר, בשבתו על כס הח'ליפות בתוארו על ידו, מנצור, או למצער, היסטוריונים מאוחרים שוחרי טובתו וזִכרו, לא הסתפקו בניצחונו בשדה הקרב . נגד יריבו המנוצח התנהל גם קרב אידיאולוגי, בבחינת פוליטיקה, כהמשכה של המלחמה בדרכים אחרות . בקרב הזה הופיעו "הוכחות" מימים ימימה על כך שמנצור עתיד להיות ח'ליף . ההיסטוריון מַסְעוּדי ( מת ב- 956 ) כתב שטרם מותו בשבי האומיים בחַראן, מינה אִבְּראהים ן' מוחמד, המנהיג ( אִמאם ) וראש המשפחה העבאסית, את אחיו עבדאללה אבו אל-עבאס, מי שכינויו יהיה ספאח, כממשיכו בהנהגת המשפחה 5 . 392 . History of al ‑ Ṭabarī , vol . 27, p . 162 and n History of al ‑ Ṭabarī , vol . 28, pp . 7 ‑ 10 ; Ya ' qūbī , vol . 3, pp . 1097 ‑ 1098 . 6 History of al ‑ Ṭabarī , vol . 27, p . 162 ; Ya ' qūbī , vol . 3 p . 1070 . 7 . אצל יעקובי לא נזכרת הבטחה לעבדאללה ן' עלי . דעתו של , Jacob Lassner Islamic Revolution and Historical Memory : An Inquiry into the Art of Abbāsid Apologetics , New Haven : American Oriental Society , 1986, ' p . 33 שטענת עבדאללה נשענת על עובדה היסטורית, נעדרת סימוכין . העבאסים הראשונים 13
|
|