מבוא: שם אין מציאות האישה ניכרת

עמוד:5

מבוא : שם אין מציאות האישה ניכרת במושב הזזת הגבול המגדרי וערבוב התחומים, גם הוא לא יצר את השוויון המיוחל . אך הערבוב, שבמרכזו עמדה המשפחה הגרעינית, אפשר לחברות גם לעבוד בחקלאות וגם לממש את האימהות, כפי שהן הבינו זאת . במסגרת זו נהנו החברות גם מאוטונומיה אישית כרעיות, אימהות וחקלאיות ­ מצב שללא ספק עורר אצל רבות מהן תחושת סיפוק של הגשמה עצמית ותחושה של שותפות למפעל לאומי שנראה אז חשוב ויוקרתי . יחד עם זאת, התברר כי חיי המושב בעייתיים ואף תובעניים במיוחד עבור נשים ) שרעבי, בספר זה ( . ראשית, לחברות המושב לא היה מעמד רשמי בפני עצמו אלא בנשות בעליהן . על כן לא הייתה להן זכות קניין על רכושן ועל פירות עמלן ללא הסכמת בעליהן . ' בראשית שנות השלושים, היה צורך במאבק ארוך של חברות המושב בעידוד פעיל של "מועצת הפועלות" ) הזרוע הארגונית של נשות תנועת העבודה שנוסדה ב­ 1921 כחלק מההסתדרות הכללית, ואשר הפכה ב­ 1976 לנעט"ת ( , כדי לשכנע את הסוכנות היהודית כי שני בני הזוג חייבים לחתום על החוזים ) ראו דוח ועדת נמיר, 1976 : 163; מרגלית­שטרן, בספר זה ( . למרות ההישג, במקרים רבים האישה עדיין לא חתמה על החוזים . כמו כן, הגבר הוא זה שייצג את המשפחה מול המוסדות המיישבים ובאספות המרכזיות של המושב ניתנה לו זכות הבחירה וההחלטה . שנית, בחיי היום­יום, היו החברות צריכות למלא משימות רבות : הכנת אוכל והספקתו, עבודות ניקיון, כביסה, טיפול וחינוך הילדים . לאלה נוספו הטיפול במשק המשפחתי, ובכלל­זה סיוע בענפי המשק שבתחום עיסוקו של הגבר וכן אחריות על הרפת, הלול וגן הירק . במילים אחרות, יום עבודתן של החברות החל עם עלות השחר ­ ולא פעם לפניו ­ והסתיים לאחר צאת הלבנה . אין תמה אם כן, שנעשה קשה יותר ויותר לגייס את החברות לפעילות ציבורית במושב, בארגוני תנועת המושבים ובמוסדות תנועת העבודה . תחומים אלה נשארו בסמכותם של הגברים, שממילא לא נדרשו "לערבב את הספירות" ולא נכנסו למרחב הפרטי המשפחתי . את המציאות הטמוגדרת והתובענית הזו לא שינו מחאתן של החברות; המאבקים שהן ניהלו בעזרת ארגוני נשים כמו "מועצת הפועלות" או "ארגון הפועלות של הפועל המזרחי" ) ארגון שהוקם ב­ 1935 כדי לסייע לפועלות הדתיות בתחום התעסוקה והמשפחה, ואשר במרוצת השנים, לאחר איחודו עם נשי המזרחי בישראל, הפך ל"אמונה" ­ תנועת האישה הדתית לאומית . ראו על כך יזרעאלי, 4891; מרגלית­שטרן, 2006 ובספר זה; וכן, רוזנברג­פרידמן, ב, בספר זה ( . לא עזרה לנשים גם התגייסותן והירתמותן למאבק הלאומי, לארגונים הצבאיים של היישוב וגם לא התגייסותן של נשים ביישוב לצבא Auxiliar Territoiral Service ) a . t . s­Vיטירבה ( , במלחמת העולם השנייה, שנעשתה על בסיס התנדבותי ) ראו גרנית­הכהן, בספר זה ( . אחת התוצאות של מציאות זו הייתה התנתקותן ההדרגתית של חברות המושב מהזירה הציבורית, תוך התמקרותן בתפקידיהן המשפחתיים, בביתן ובמשקן . במושב הדתי, לווה תהליך זה גם בהדרת החברות מפעילות רוחנית ודתית במרחב הציבורי, בזמן התפילות, בבתי הכנסת, בשבתות ובחגים ובשיעתוק הגבול המגדרי ההיסטורי . י 151

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

י"ל מאגנס


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר